Page 26 - magazin-november
P. 26
Magazin
Janky Róbert tűzoltó alezredes
AZ ESZTERGOMI TŰZOLTÓSÁG
TÖRTÉNELME
z 1925-ben kiadott BM-rendelet több parag- 1935. december 15-től László István városi
Arafusa is a tűzoltóság erősítését szorgalmaz- tanácsnokra, megyei tűzrendészeti felügyelőre
ta, egyszersmind négy csoportba osztotta a tűz- hárult az Esztergom városi hivatásos és önkén-
oltóságokat: rendszeres (hivatásos), önkéntes, tes tűzoltóság terhe, a képzett tűzoltótiszt
köteles és vállalati. A dokumentum meghatároz- Dallos Jánosra az őrség felügyelete, az őrs
ta a hivatásos tűzoltóság fogalmát is: „A hivatá- parancsnoka pedig Sulczi Károly lett. 1938-tól
sos tűzoltóság alatt értjük azt a hatóság által szer- az esztergomi hivatásos tűzoltóság is megkezdte
vezett, rendszeres nyugdíjra jogosító illetmény- a felkészülést a légoltalmi feladatok ellátására.
ben részesülő, önálló hivatásos tűzoltótiszt veze- 1944 közepén a tűzoltóság tizenkét főt számlált
tése alatt működő testületet, amelyet csak tűzol- (két tiszt, három tiszthelyettes, hét tisztes és
tói, illetve mentői szolgálatra használnak.” legénység látott el szolgálatot).
A fenti rendelet előírta azt is, hogy azokban a 1948 júniusában megalakult az Esztergom
városokban, ahol még nem létesítettek hivatá- Városi Tűzrendészeti Alosztály parancsnoksá-
sos tűzoltóságot, ott legalább nyolc fővel kell ga Szabó Lajos kinevezésével. Első feladatai
azt megszervezni. Ez azonban a
gazdaság súlyos helyzete miatt
nem valósult meg. 1930-ban
Magyarországon ötvennégy vidéki
városból huszonhatban nem volt
hivatásos tűzoltóság, ezerhárom-
száz községben pedig semmiféle
tűzoltóság nem létezett. A tizenhé-
tezer lakosú Esztergomban tíz hiva-
tásos tűzoltó teljesített szolgálatot
(két tiszt, hat sofőr), az önkéntesek
létszáma pedig harminc-negyven
között mozgott. Egy 1933-ban
készült jelentés szerint Esztergom
összesen hetven hivatásos, önkén-
tes és gyári tűzoltót számlált.
Felszerelésükhöz két kocsi, három
mozdony és egy targoncafecsken-
dő, valamint egy gépezetes létra, két motor, közé tartozott a fegyelem helyreállítása, és a
négy lajtos kocsi, hét dugó- és egy kihúzós létra napi szolgálati élet szabályozása (napirend).
tartozott. Az 1936-os BM-rendelet előírta a lako- Ekkor a járműpark Mercedes locsolókocsiból,
sok számához mért tűzoltói létszámot, ez két- Opel, Puch személygépkocsiból, mentőgépko-
ezer lakosonként (tisztektől eltekintve) egy csiból, szolgálati kerékpárból és S.H.B. motor-
hivatásos tűzoltót, ipari jellegű városokban eze- kerékpárból állt. Megtörtént a tűzoltóság által
rötszáz emberenként egy hivatásos tűzoltót használt ingóságok államosítása is. A segítség-
jelentett. nyújtási körzet – Esztergom tábor, Kenyér-
24 KATASZTRÓFAVÉDELEM