Page 24 - magazin-október
P. 24
Magazin
Dóczy főparancsnok eszközök
beszerzését is indokoltnak találta, így
Budapestre utazott, ahol egy Valser
Ferenc által gyártott gőzszivattyút
vásárolt, ami József főherceg nevét
viselte, aki ekkor az egyesület dísz-
tagja volt. Ebben az időben csupán
három kút volt használható tűzoltásra
a településen, és a magasabban fekvő
területekre nehézkesen lehetett az
oltóvizet eljuttatni. A gőzszivattyú
első próbáját a belvárosi templom
előtt tartották, és több mint hatszáz
feljuttatásán erőlködött, felkiabált a főpa-
rancsnoknak. „Ne tubikájj ott fenn, hanem
gyere le kocsit tónyi” – szólt. Reviczky főpa-
rancsnok lejött a háztetőről, „helyretette” a
molnárt, s egy-kettőre fenn volt a lajtoskocsi.
1881-ben Dóczy Ferenc került a főpa-
rancsnoki posztra, aki nagy hangsúlyt for-
dított a tűzoltók kiképzésére. 1883-ban
Esztergomba ment gróf Cziráky Béla,
országos szövetségi elnök, felülvizsgálat és
ellenőrzés céljából. A versenygyakorlatok
végrehajtása után az elnök gratulált a főpa-
rancsnoknak, ezzel fejezve ki megelégedett-
ségét a tűzoltók szaktudásával kapcsolat-
ban.
Fotók: Esztergomi Önkéntes Tűzoltótestület és Janky Róbert magántulajdona
méternyi tömlőt szereltek. A kis-
Dunából vették a vizet. A gőzgép kel-
tette nagy hangzavarra egy polgár
elkezdett futni a Halászsorra, azt kia-
bálva a halászoknak: „Gyűjjenek má’
és vigyík a csónakjikat, bárkájikat,
mer’ a tűzoltók kiszíjják az egísz
Kisdunát!” – írják az esetről a króni-
kák…
1886-ban már szolgálati érmeket
vehettek át a tűzoltók öt-tíz-tizenöt év
szolgálati viszony után. 1888-ban
22 KATASZTRÓFAVÉDELEM