Page 4 - magazin-november
P. 4
2
BEAVATKOZÁSOK BELÜLRŐL Csak emberi életért megyünk
a lángok közé
A Heves megyei műveletirányításra október 14-én hajnalban érkezett a
jelzés, hogy Kálban, a Vasút utcában, a pályafenntartó épületéből füst
csap ki és az épület mellett gépjárművek parkolnak. A bejelentő szerint
az épületben senki nem tartózkodott. A kapott információk alapján a
műveletirányítók a hevesi és a füzesabonyi katasztrófavédelmi őrs egysé-
gét riasztották. Az elsőnek kiérkező füzesabonyi raj a felderítéskor azt
tapasztalta, hogy a körülbelül kétszáz négyzetméteres épület több ablakán
is lángok csapnak ki. A helyszínen tartózkodó vasúti dolgozó elmondta,
hogy az épületet már áramtalanította. Mindezek ismeretében az egység
egy vízsugárral megakadályozta, hogy a lángok továbbterjedjenek. A bent
tárolt anyagok miatt a lángok annak ellenére is gyorsan terjedtek, hogy az
időközben megérkező hevesi egységek még két vízsugárral igyekeztek
megfékezni a tüzet. A füzesabonyi tűzoltók több autót is biztonságos távol-
ságba toltak, így azokban sem a hő, sem a tűz nem tett kárt. Az épületben
gázpalackokat is tároltak, közülük több fel is robbant. Az oltóvízellátás biz-
tosítása érdekében, valamint a lángok gyors terjedése miatt a tűzoltás veze-
tője további egységeket kért a helyszínre. Egerből és Mezőkövesdről három
jármű érkezett, és riasztották a katasztrófavédelmi műveleti szolgálatot is,
amely át is vette az oltás irányítását.
Az egységek vonulása közben a műveletirányítás értesítette az áramszol-
gáltatót, illetve a MÁV biztonsági szolgálatát. Mint kiderült, az épület elekt-
romos táplálása az ő hálózatuktól függetlenül, a MÁV rendszeréről történik.
A műveletirányítás folyamatosan kapcsolatban állt a MÁV központi diszpé-
cserszolgálatával, együtt szervezték meg az épület és a nagy hőterhelésnek
kitett vasúti felsővezeték áramtalanítását. Ez nem volt egyszerű feladat, mert
az égő épület és a veszélyeztetett vasúti felsővezeték két különálló rendszerről
kapta az áramot. Mivel az égő épületbe a MÁV saját elektromos hálózatáról
érkezett az áram, a helyszínre kellett hívni a hálózatot jól ismerő szakembert. A
vasúttársaságnak meg kellett oldania a vasúti felsővezeték feszültségmentesíté-
sét is. A kárhelyparancsnok úgy döntött, hogy mivel nincs életveszély, a bea-
vatkozók védelme érdekében nem oltanak az épületben, helyette a tűz lokalizá-
lására helyezik a hangsúlyt. Tehát az épület feszültségmentesítéséig a tűzoltók
biztonságos távolságból oltottak, sugarakkal gondoskodtak arról, hogy a lángok
ne terjedhessenek tovább. A beavatkozás csaknem hat órán át tartott, mire sike-
rült teljesen eloltani a tüzet. Az eset során senki nem sérült meg, a tűz a vasúti
közlekedésben viszonylag rövid ideig okozott fennakadást.
A beavatkozás vezetőjére minden esetben nagy teher hárul. Nem volt ez más-
hogy Kálon sem. Az oltás és a mentés végeztével a tűzoltásvezető felelőssége az
is, hogy minden tűzoltó épségben, sérülés nélkül térjen vissza a laktanyába. A
konkrét esetben azután, hogy egyértelműen kiderült: ember nem tartózkodik az
égő épületben, a tűzoltás vezetője addig, amíg teljesen meg nem bizonyosodott
arról, hogy az ingatlan nincs áram alatt, a tűzoltókat nem engedte be oda. Ezzel a
döntésével a beavatkozó tűzoltók életét védte, így mindenki épségben térhetett
haza családjához a szolgálat végeztével.
Nagy Csaba tű. főhadnagy
Képek: Heves MKI