Page 4 - magazin-november
P. 4

2

       BEAVATKOZÁSOK BELÜLRŐL  Csak emberi életért megyünk







           a lángok közé


           A Heves megyei műveletirányításra október 14-én hajnalban érkezett a
           jelzés, hogy Kálban, a Vasút utcában, a pályafenntartó épületéből füst
           csap ki és az épület mellett gépjárművek parkolnak. A bejelentő  szerint
           az épületben senki nem tartózkodott.  A kapott információk alapján a
           műveletirányítók a hevesi és a füzesabonyi katasztrófavédelmi őrs egysé-
           gét riasztották.  Az elsőnek kiérkező füzesabonyi raj a felderítéskor azt
           tapasztalta, hogy a körülbelül kétszáz négyzetméteres épület több ablakán
           is lángok csapnak ki. A helyszínen tartózkodó vasúti dolgozó elmondta,
           hogy az épületet már áramtalanította. Mindezek ismeretében az egység
           egy vízsugárral megakadályozta, hogy a lángok továbbterjedjenek. A bent
           tárolt anyagok miatt a lángok annak ellenére is gyorsan terjedtek, hogy az
           időközben megérkező hevesi egységek még két vízsugárral igyekeztek
           megfékezni a tüzet. A füzesabonyi tűzoltók több autót is biztonságos távol-
           ságba toltak, így azokban sem a hő, sem a tűz nem tett kárt. Az épületben
           gázpalackokat is tároltak, közülük több fel is robbant. Az oltóvízellátás biz-
           tosítása érdekében, valamint a lángok gyors terjedése miatt a tűzoltás veze-
           tője további egységeket kért a helyszínre. Egerből és Mezőkövesdről három
           jármű érkezett, és riasztották a katasztrófavédelmi műveleti szolgálatot is,
           amely át is vette az oltás irányítását.
              Az egységek vonulása közben a műveletirányítás értesítette az áramszol-
           gáltatót, illetve a MÁV biztonsági szolgálatát. Mint kiderült, az épület elekt-
           romos táplálása az ő hálózatuktól függetlenül, a MÁV rendszeréről történik.
           A műveletirányítás folyamatosan kapcsolatban állt a MÁV központi diszpé-
           cserszolgálatával, együtt szervezték meg az épület és a nagy hőterhelésnek
           kitett vasúti felsővezeték áramtalanítását. Ez nem volt egyszerű feladat, mert
           az égő épület és a veszélyeztetett vasúti felsővezeték két különálló rendszerről
           kapta az áramot. Mivel az égő épületbe a MÁV saját elektromos hálózatáról
           érkezett az áram, a helyszínre kellett hívni a hálózatot jól ismerő szakembert. A
           vasúttársaságnak meg kellett oldania a vasúti felsővezeték feszültségmentesíté-
           sét is. A kárhelyparancsnok úgy döntött, hogy mivel nincs életveszély, a bea-
           vatkozók védelme érdekében nem oltanak az épületben, helyette a tűz lokalizá-
           lására helyezik a hangsúlyt. Tehát az épület feszültségmentesítéséig a tűzoltók
           biztonságos távolságból oltottak, sugarakkal gondoskodtak arról, hogy a lángok
           ne terjedhessenek tovább. A beavatkozás csaknem hat órán át tartott, mire sike-
           rült teljesen eloltani a tüzet. Az eset során senki nem sérült meg, a tűz a vasúti
           közlekedésben viszonylag rövid ideig okozott fennakadást.
              A beavatkozás vezetőjére minden esetben nagy teher hárul. Nem volt ez más-
           hogy Kálon sem. Az oltás és a mentés végeztével a tűzoltásvezető felelőssége az
           is, hogy minden tűzoltó épségben, sérülés nélkül térjen vissza a laktanyába. A
           konkrét esetben azután, hogy egyértelműen kiderült: ember nem tartózkodik az
           égő épületben, a tűzoltás vezetője addig, amíg teljesen meg nem bizonyosodott
           arról, hogy az ingatlan nincs áram alatt, a tűzoltókat nem engedte be oda. Ezzel a
           döntésével a beavatkozó tűzoltók életét védte, így mindenki épségben térhetett
           haza családjához a szolgálat végeztével.


                                                                  Nagy Csaba tű. főhadnagy
                                                                                     Képek: Heves MKI
   1   2   3   4   5   6   7   8   9