Page 15 - magazin-február
P. 15
13
„Álmomban sem gondoltam volna…” KATASZTRÓFAVÉDELEM 2017. február
– beszélgetés egy kéményseprő tűzoltóval
Vidovenyecz Tamás c. tűzoltó meg a tűzol-
zászlós, az érdi és törökbá-
linti katasztrófavédelmi őrs szer- tósággal.
parancsnoka egyike annak a
nyolcvan tűzoltótisztnek, akik Tizenhét éve
éppen egy éve, 2016 februárjában
döntötték el, hogy részt vesznek szolgálok a
a Katasztrófavédelmi Oktatási
Központ első kéményseprőszak- szervezet-
munkás-képzésén. A vizsgáknak
régen vége, tavaly november óta ben, a mun-
már kéményseprőként is gyakor-
lati feladatai vannak. A parancs- kámat hiva-
nokkal az őrsön beszélgettünk.
tásomként
„Szülővárosomban, Százha-
lombattán, egy úttörő tűzoltó szeretem. Az
egyesület tagjaként ismerkedtem
évek azon-
ti várakozást és manőverbe
kezdtek: próbáltak megfordul- ban múlnak,
ni, kikerülni az úton lévő jár-
művet. Azonban az út és a part, én pedig
ami felé kormányozták az autó-
kat, jeges volt. Emiatt a kamio- nem fiatalo-
non kívül még több tucatnyi
jármű került bajba. Először eze- dom. Úgy éreztem, szükségem a lángoló kémények oltási techni-
ket kellett újra irányba állítani, kájába is beavatott.
majd elvontatniuk az egységek- van egy „B” tervre, a képzés
nek, hogy aztán hozzáférhesse- „Kevesen tudják, hogy a
nek a nyerges vontatóhoz. A lehetősége pedig éppen kapóra kéménytüzeket nem lehet vízzel
több mint másfél órán át tartó oltani, mert a hirtelen hőhatás
munkálatok során a tűzoltók- jött, ráadásul az épületgépészet miatt a kémény szétrobbanhat.
nak számos alkalommal kézzel Ráadásul porral is csak részered-
kellett az elakadt autókat kise- is érdekelt. A kéményseprők ményt érhetünk el. A kéményben
gíteniük, mígnem végső fel- keletkezett tüzet el kell szigetel-
adatként a negyven tonnás munkája jelentősen megváltozott nünk és megvárnunk, amíg kial-
kamion irányba állítása követ- szik. Ekkor kitakarítjuk a
kezett. A műszaki mentés az elmúlt évek során: már nem kéményt és a tüzelőberendezést,
végeztével zavartalanul megin- majd szellőztetünk. Óriási lehe-
dulhatott a közlekedés. csak kotrás, szurokkaparás és tőségem van, hogy kéménysep-
rőként hasznos megelőzési taná-
A szerparancsnok és az aznap hamulapátolás, ahogyan azt első- csokat is adhatok” – fogalmazott.
a kanizsai „kettes szeren” lévő
állomány és a társszervek közös re sokan gondolnánk. Az alterna- „Pihenőnapjaimon, általában
munkájának köszönhetően sze- hetente egy-két napot dolgozom
mélyi sérülés és anyagi kár nél- tív fűtési technológiák és a tüze- kéményseprőként, egyedi meg-
kül szüntették meg a kialakult bízási szerződéssel. Tetszik,
forgalmi káoszt. léstechnikai újdonságok mind hogy rugalmas a rendszer, így
amikor jelzem, hogy tudok jönni,
Cseresznyés Dániel érdekeltek” – kezdte a tűzoltó azonnal megkapom a beosztáso-
tű. főhadnagy mat. Ma is állandó társam az a
zászlós. kolléga, aki mellett a gyakorlati
időmet töltöttem, mellette teljesí-
„Napi nyolc órát tanultam tem a sormunkát még két évig.
Utána pedig már önálló területe-
három hónapon át, szolgálat ket is kaphatok. A képzés elvég-
zése óta sok örömöm van a
mellett. Ez nagyon kemény volt, kéményseprésben, mind emberi-
leg, mind pedig szakmailag. Úgy
hiszen jócskán elszoktam az isko- érzem, jól döntöttem” – tette
hozzá a szerparancsnok.
lapadtól. Azután újabb három
Kép és szöveg:
hónap gyakorlat jött: Kissné Papp Tímea
Martonvásár, Nadap és Velence
utcáit jártam egy tapasztalt
kéményseprőmester oldalán.
Nagyon értékes időszak volt.
Igazán akkor és ott, a gyakorlat-
ban állt össze az a sok-sok isme-
ret, amit előtte a tanteremben
átvettünk. Álmomban sem gon-
doltam volna például, hogy ilyen
fontos a szellőző- és légtechnikai
berendezések ismerete és a lég-
bevezető-rendszerek ellenőrzése.
A legérdekesebbek mégis a
Műegyetemen tartott tanórák,
valamint a szakma „nagy öregje-
ivel” való találkozások voltak” –
mesélte Vidovenyecz Tamás, aki