Page 12 - katved-marcius
P. 12
10
IDŐSZERŰ KÉRDÉSEKBalesetek számokban – Pest megyében
Fotók: Közlekedéstudományi Intézet, Cegléd HTPAz Európai Unió útjain egy évben átlagosan egy kisvárosnyi, vagyis több mint huszonhatezer
ember veszíti életét balesetben. A halálesetek száma szerencsére csökkenő tendenciát mutat, ez a
gépjárművek biztonsági felszereléseinél tapasztalható fejlődésnek, a sofőrök folyamatos felkészí-
tésének, a szabályszegések szankcionálásának, valamint a biztonságosabb utaknak köszönhető.
Magyarországon 2 ezer 918 kilométeres útsza- alapján az is kijelenthető, hogy a legproblémásabb az
kaszt vizsgált felül a Közlekedéstudományi In- ország közepe, hiszen minden harmadik közúti baleset
tézet Nonprofit Kft., amelynek szakemberei összeve- a Közép-magyarországi régióban történik. Országos
tették az egyes szakaszok forgalmi adatait a baleseti viszonylatban minden ötödik közúti baleset Budapes-
statisztikákkal, majd elkészítették az ország kockáza- ten, minden tízedik pedig Pest megyében történik.
ti térképét. A felmérés alapján Pest megyében három
útszakaszt is nagyon veszélyesnek ítéltek: a 2-es út A megnövekedett forgalom és az ebből adódóan
Vác-Nagyoroszi közötti, a 3-as út egész Pest megyei és gyarapodó műszaki mentések komoly feladatot adnak
a 4-es főút Abony és Szolnok közötti szakaszát. Ha- Pest megye tűzoltóinak. A felmérések azt mutatják,
sonló következtetésre jutottak az autósok is, hiszen hogy naponta negyvenhatezer tehergépkocsi és majd-
ezeket a szakaszokat a köznyelv csak „halálutaknak” nem kétezer-nyolcszáz autóbusz közlekedik a megye
hívja. Számos útszakasz került közepesen magas koc- útjain, a személyautók száma megközelíti a hatvanöt-
kázatú, avagy közepes kockázatú besorolás alá. A ezret. A számok is azt mutatják, hogy a Pest megyei
személyi sérüléssel járó közúti balesetek országon be- utak igen leterheltek. A katasztrófavédelmi igazgató-
lüli aránya a fővárosban (21,1 százalék), Pest megyé- ság huszonnégy órás vizsgálatot végzett, a szakembe-
ben (10,2) és Bács-Kiskun megyében (5,7) a legmaga- rek ennek alapján kimutatták, ha alapnak veszik a
sabb, ami nem meglepő, ha az illetékességi terület reggel 6 óra előtt végrehajtott műszaki mentések szá-
nagyságát, a lakosság számát, a forgalom nagyságát, mát, a forgalom erősödésével napközben megnégysze-
az úthálózat jellegét és sűrűségét, valamint az egyéb reződik, az esti csúcsforgalom idejére pedig megötszö-
területi sajátosságokat vesszük figyelembe. Az adatok röződik a műszaki mentések száma. 2015-ben majd-
nem ezer közúti balesethez vonultak a megyében a