Page 10 - katved-november
P. 10
8
Beavatkozások Belülről Veszélyes anyagot szállító tartálykocsi
borult fel az M6-oson
C seppfolyósított propánbután-gázt szállított az a
teherautó, amely október tizenkettedikén felbo- tésének felidézésekor Csehó Tamás tűzoltó alezredes,
rult az M6-os autópálya Fejér megyei szakaszán, Fejér megyei iparbiztonsági főfelügyelő. Hozzátette,
Daruszentmiklós térségében. A tartályon és az átfejtő hogy veszélyes anyagot szállító járművek baleseténél
csonkokon olyan sérülés nem keletkezett, amely mi- a katasztrófavédelem szakemberei minden alkalom-
att a hat bar nyomáson szállított gáz a szabadba ke- mal helyszíni szemlét végeznek, amely tulajdonkép-
rülhetett volna. A dunaújvárosi hivatásos tűzoltók pen széles körű adatgyűjtésből áll. Az említett esetnél
áramtalanították a tartálykocsit, és műszeres méréssel is rögzítették a kollégák az időjárási körülményeket,
is meggyőződtek arról, hogy a gáz valóban nem szi- az útviszonyokat, a szállított veszélyes anyag pontos
várog. A tartálykocsi tulajdonosa gondoskodott a hét megnevezését és tulajdonságait. A katasztrófavédelmi
tonna cseppfolyósított gáz másik járműbe történő át- kirendeltség mint elsőfokú hatóság vizsgálta, hogy a
fejtéséről, majd a katasztrófavédelmi műveleti szolgá- baleset a veszélyes áruk közúti szállítására vonatkozó
lat irányításával a székesfehérvári tűzoltódaru emelte szabályok (ADR) megszegése miatt következett-e be.
ki és állította kerekeire a felborult tartálykocsit. A bal- Fejérben az elmúlt években az előírások elmulasztása
esetben a sofőr nem sérült meg. miatt nem történt közlekedési baleset. A felborult gáz-
szállító tartálykocsinál és a másik járműnél – amelybe
A veszélyes anyag átfejtése minden olyan balesetnél átfejtették a gyúlékony gázt – ADR-ellenőrzést is vé-
elengedhetetlen, ahol a jármű annyira megrongálódott, geztek a kollégák, ilyenkor vizsgálják egyebek mellett a
hogy a KRESZ és az ADR előírásainak megfelelően szükséges tűzoltó készülékek, védőfelszerelések meg-
létét, a fuvarokmányokat, a járművezető képesítését,
nem tudja folytatni az útját – emel- valamint propánbután-gáz esetében az úgynevezett
te ki a tartálykocsi műszaki men-
tartányszerelvények megfelelőségét. A veszélyes
Fotó: Szabó-Bisztricz Anett, Nyikos György, Székely Zoltánanyagok szállítása kapcsán a köznyelvben rend-
szerint említett tartályok az esetek többségében
a szakmai előírások alapján tartányok – hívta fel
a figyelmet az alezredes. – Pébégázt hazánkban
leggyakrabban kétféleképpen, tartányban és
palackban szállítanak. A tartányokban szállí-
tott cseppfolyósított gáz az esetek többségében
töltőállomásokra, vagy telepített tartályokba
kerül. A propánbután-gáz önmagában színte-
len és szagtalan, ezért forgalomba hozatal előtt
etil-merkaptánnal szagosítják annak érdeké-
ben, hogy ha esetleg szivárogna, megérezzük a
szagát. Mivel a pébé gyúlékony gáz, különösen
fontos volt, hogy a helyszínre elsőként kiérkező
tűzoltóegység áramtalanítsa a felborult jármű-
vet, kizárva így annak lehetőségét, hogy a gép-
járműből esetleg gyújtóforrás váljék.
A megyei iparbiztonsági főfelügyelő hozzátet-
te, minden veszélyes anyagnál meghatározták
annak tulajdonságait figyelembe véve, hogy mi-
lyen követelményeknek kell megfelelnie a szál-
lítótartánynak. Ezek nagyon szigorú előírások.
A veszélyesáru-szállításra vonatkozó széles körű
szabályozás és a rendszeres iparbiztonsági ellen-
őrzések elsődleges célja pedig nem más, mint a
közúti közlekedés biztonságának fenntartása.
Szabó-Bisztricz Anett tű. főhadnagy