Page 10 - katved-november
P. 10

8

Beavatkozások Belülről  Veszélyes anyagot szállító tartálykocsi
                        borult fel az M6-oson
                        C seppfolyósított propánbután-gázt szállított az a
                             teherautó, amely október tizenkettedikén felbo-          tésének felidézésekor Csehó Tamás tűzoltó alezredes,
                             rult az M6-os autópálya Fejér megyei szakaszán,          Fejér megyei iparbiztonsági főfelügyelő. Hozzátette,
                        Daruszentmiklós térségében. A tartályon és az átfejtő         hogy veszélyes anyagot szállító járművek baleseténél
                        csonkokon olyan sérülés nem keletkezett, amely mi-            a katasztrófavédelem szakemberei minden alkalom-
                        att a hat bar nyomáson szállított gáz a szabadba ke-          mal helyszíni szemlét végeznek, amely tulajdonkép-
                        rülhetett volna. A dunaújvárosi hivatásos tűzoltók            pen széles körű adatgyűjtésből áll. Az említett esetnél
                        áramtalanították a tartálykocsit, és műszeres méréssel        is rögzítették a kollégák az időjárási körülményeket,
                        is meggyőződtek arról, hogy a gáz valóban nem szi-            az útviszonyokat, a szállított veszélyes anyag pontos
                        várog. A tartálykocsi tulajdonosa gondoskodott a hét          megnevezését és tulajdonságait. A katasztrófavédelmi
                        tonna cseppfolyósított gáz másik járműbe történő át-          kirendeltség mint elsőfokú hatóság vizsgálta, hogy a
                        fejtéséről, majd a katasztrófavédelmi műveleti szolgá-        baleset a veszélyes áruk közúti szállítására vonatkozó
                        lat irányításával a székesfehérvári tűzoltódaru emelte        szabályok (ADR) megszegése miatt következett-e be.
                        ki és állította kerekeire a felborult tartálykocsit. A bal-   Fejérben az elmúlt években az előírások elmulasztása
                        esetben a sofőr nem sérült meg.                               miatt nem történt közlekedési baleset. A felborult gáz-
                                                                                      szállító tartálykocsinál és a másik járműnél – amelybe
                           A veszélyes anyag átfejtése minden olyan balesetnél        átfejtették a gyúlékony gázt – ADR-ellenőrzést is vé-
                        elengedhetetlen, ahol a jármű annyira megrongálódott,         geztek a kollégák, ilyenkor vizsgálják egyebek mellett a
                        hogy a KRESZ és az ADR előírásainak megfelelően               szükséges tűzoltó készülékek, védőfelszerelések meg-
                                                                                      létét, a fuvarokmányokat, a járművezető képesítését,
                                                nem tudja folytatni az útját – emel-  valamint propánbután-gáz esetében az úgynevezett
                                                te ki a tartálykocsi műszaki men-
                                                                                             tartányszerelvények megfelelőségét. A veszélyes
                                                                                      Fotó: Szabó-Bisztricz Anett, Nyikos György, Székely Zoltánanyagok szállítása kapcsán a köznyelvben rend-
                                                                                             szerint említett tartályok az esetek többségében
                                                                                             a szakmai előírások alapján tartányok – hívta fel
                                                                                             a figyelmet az alezredes. – Pébégázt hazánkban
                                                                                             leggyakrabban kétféleképpen, tartányban és
                                                                                             palackban szállítanak. A tartányokban szállí-
                                                                                             tott cseppfolyósított gáz az esetek többségében
                                                                                             töltőállomásokra, vagy telepített tartályokba
                                                                                             kerül. A propánbután-gáz önmagában színte-
                                                                                             len és szagtalan, ezért forgalomba hozatal előtt
                                                                                             etil-merkaptánnal szagosítják annak érdeké-
                                                                                             ben, hogy ha esetleg szivárogna, megérezzük a
                                                                                             szagát. Mivel a pébé gyúlékony gáz, különösen
                                                                                             fontos volt, hogy a helyszínre elsőként kiérkező
                                                                                             tűzoltóegység áramtalanítsa a felborult jármű-
                                                                                             vet, kizárva így annak lehetőségét, hogy a gép-
                                                                                             járműből esetleg gyújtóforrás váljék.

                                                                                                A megyei iparbiztonsági főfelügyelő hozzátet-
                                                                                             te, minden veszélyes anyagnál meghatározták
                                                                                             annak tulajdonságait figyelembe véve, hogy mi-
                                                                                             lyen követelményeknek kell megfelelnie a szál-
                                                                                             lítótartánynak. Ezek nagyon szigorú előírások.
                                                                                             A veszélyesáru-szállításra vonatkozó széles körű
                                                                                             szabályozás és a rendszeres iparbiztonsági ellen-
                                                                                             őrzések elsődleges célja pedig nem más, mint a
                                                                                             közúti közlekedés biztonságának fenntartása.

                                                                                                                                                  Szabó-Bisztricz Anett tű. főhadnagy
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15