Page 15 - katved-oktober
P. 15
13
Elôször járt Magyarországon
a lengyel fôparancsnok
gynapos látogatásra érkezett Budapestre megismerkedhet az itteni rendszerrel. A tábor- György szólt egyebek mellett a szervezet fel-
a lengyel állami tűzoltóság főparancsnoka. nok hangsúlyozta, a két ország kapcsolata a építéséről, a tűzoltósági, polgári védelmi és
E Wieslaw Lesniakiewicz vezérőrnagyot ma- Visegrádi Négyek szempontjából is fontos, de iparbiztonsági szakterületekről, az első kettő
gyar kollégája, a BM Országos Katasztrófavédelmi a kétoldalú kapcsolatokat szintén tovább kell megújításáról, illetve az iparbiztonság életre hí- KATASZTRÓFAVÉDELEM 2014. október
Főigazgatóság vezetője hívta meg. A találkozón a fejleszteni. Abban a két vezető egyetértett, hogy vásáról, a katasztrófavédelemnél lévő hatósági
főparancsnok és az általa irányított szervezet nem- egyaránt támogatják a lengyel-magyar belügyi, jogosítványokról, a supervisori jogkörről. Az
eredményeket ismertetve arról is tájékoztatta a
főparancsnokot, hogy a tűzesetek számát 2012-
ről 2013-ra mintegy ötven százalékkal sikerült
csökkenteni. Wieslaw Lesniakiewicz ehhez
hozzátette, Lengyelországban az egyik fontos
cél, hogy leszorítsák a tűzesetek áldozatainak
számát, ezért különösen érdekli őket a magyar
prevenciós tevékenység. A tervek között szere-
pel, tette hozzá, hogy megszólítsák a lakossá-
got, felébresszék az emberek öngondoskodási
képességét. A vezérőrnagy az elhangzottak
kapcsán főleg a supervisori jogkörről, valamint
a 112-es hívószám működéséről érdeklődött.
Bakondi György tájékoztatójában kitért a BM
HEROS tevékenységére is, elmondta, milyen
Fotó: FKI Videócsoport tervek vannak a magyar tűzoltógépjármű-gyár-
tással kapcsolatban. A főparancsnok ehhez
annyit tett hozzá, hogy a létraszereken és a
tűzoltóautók alvázán kívül a lengyel szereket
zetközi főosztályának vezetője átfogó tájékoztatást ezen belül is a katasztrófavédelmi kapcsolatok szintén otthon gyártják.
kapott a katasztrófavédelem magyar rendszeréről, fejlődését. A lengyel főparancsnok beszámolt az A találkozó következő részében a tűzvé-
az elmúlt években végbement változásokról, a vég- országában a közelmúltban végbement belpoli- delem, a polgári védelem, az iparbiztonság,
rehajtott fejlesztésekről. tikai változásokról, egyben átadta az új belügy- valamint a katasztrófavédelmi logisztika ma-
Wieslaw Lesniakiewicz vezérőrnagyot, fő- miniszter üdvözletét Bakondi Györgynek, illetve gyarországi rendszerét ismerhették meg a
parancsnokot és a kíséretében érkező Tomasz viszontlátogatásra hívta Varsóba a magyar fő- vendégek, majd az informatikai rendszerről,
Kolodziejczyk alezredest, a nemzetközi főosztály igazgatót. annak fejlesztéséről esett szó. A program a
vezetőjét először dr. Bakondi György tű. altábor- A vendég köszöntője után a BM Országos főigazgatóságon a hősi halottak emlékművé-
nagy, országos katasztrófavédelmi főigazgató Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vezetője nek megkoszorúzásával ért véget. Délután a
köszöntötte. A találkozó elején a lengyel állami részletesen tájékoztatta partnerét a hazai ka- vendégek a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igaz-
tűzoltóság főparancsnoka elmondta, először jár tasztrófavédelem átalakításáról, bemutatta a gatóság búvár- és kutyás egységeinek bemu-
Magyarországon és örül a lehetőségnek, hogy folyamatot az első lépéstől mostanáig. Bakondi tatóját tekintették meg. (BM OKF)
Vonat és busz ütközött, sósav került
a levegôbe Salgótarjánban
indez természetesen nem a valóság- a rendezővágányon álló, sósavat tartalmazó tar- Elhárító- és Műszaki Mentőegységek riasztását.
ban történt, mindössze a BM Országos tályvagonnak. A tartályvagon töltőcsonkja meg- A tűzoltók azonnal megkezdték az életveszélyben
MKatasztrófavédelmi Főigazgatóság, sérült és a veszélyes anyag a szabadba áramlott. lévő emberek mentését, és mivel a sósavból ke-
a Nógrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazga- A személyvonat egyik kocsija kisiklott, hat utas letkezett gőz veszélyeztette az ott lévőket, azt két
tóság és a Magyar Államvasutak Zrt. orszá- megsérült, töréseket, ficamot, zúzódást szenved- szórt sugárral lecsapatták. Gondoskodtak arról
gos katasztrófa-felszámolási, együttműködési tek. A kiáramló sósav és annak gőze a buszon is, hogy több veszélyes anyag már ne juthasson
gyakor latának forgatókönyvírói találták ki. A lévő húsz embert veszélyeztette közvetlenül, kö- a szabadba, a tartályvagonon lévő nyílást ideigle-
feltételezés szerint a salgótarjáni külső pályaud- zülük többen súlyosan megsérültek, volt, aki be nesen Wetter-dugóval zárták le. A mentés során
var közelében lévő vasúti kereszteződésben egy is szorult a járműbe. A balesetet a vonatvezető a kifolyt sósavat mentesítő anyaggal közömbösí-
menetrend szerint közlekedő személyvonat és az állomás forgalmi szolgálattevőjének jelezte, ő tették. Tartani kellett attól, hogy a sérült járművek
egy szintén menetrend szerinti autóbusz ütközött pedig a menetirányítót tájékoztatta. A menetirá- kigyulladnak, ezért a tűzoltók sugarakkal biztosí-
össze. A vasúti szerelvény a buszt mintegy har- nyító értesítette a Nógrád megyei műveletirányító tották a helyszínt. A megyei katasztrófavédelmi
minc méteren tolta maga előtt és nekilökte egy, ügyeletet, illetve kérte a MÁV Zrt. Vasúti Vegyi mobil labor munkatársai méréseket végeztek,