Page 15 - katved-június
P. 15
13
A kétszáznegyvenkilenc főből álló megyei hivatásos katasztrófavé- már meglévő és új védművek kiépítése, megerősítése volt a fő felada-
delmi mentőcsoport kilenc hivatásos tűzoltó-parancsnokság állomá- tuk, de előfordult, hogy a mentett oldalon ellennyomó medencét kellett
nyából berendelt tűzoltókból állt össze, akik még június 6-án indultak kiépíteniük. Az állomány több helyen részt vett szivattyúk felügyele-
segítséget nyújtani a Duna árvízi veszélyhelyzettel érintett területek tében, működtetésében, személyek és védekezési anyagok szállítá-
védekezési munkálataiban. Ezek során a kollégáink teljesítettek biz- sában, valamint elsősegélynyújtásban. A mentőcsoport búvárainak
tonsági tiszti szolgálatot, őrszolgálatot, fi gyelőszolgálatot, felügyelték embert próbáló feladat volt az átereszek és csatornák tömítése.
a szivattyú üzemelését és részt vettek szivattyúzási munkálatokban, A Bükk Mentőcsoporttal csaknem egy időben indult útnak Tokaj,
irányítói feladatokat és készenlétet láttak el, mindemellett homok- Mezőcsát, Felsőzsolca, Tolcsva, Hollóháza, Gönc, Onga és Tolcsva
zsáktöltés, -pakolás, -hordás, -átcsoportosítás, uszadék eltávolítása, önkéntes tűzoltó egyesületének összesen ötvenkét tagja, akik ha- KATASZTRÓFAVÉDELEM 2013. június
védműépítés és -erősítés, illetve bordás megtámasztás is a feladataik sonlóképen zsákokkal erősítették a védműveket, illetve szivattyúzási
között szerepelt. munkálatokban működtek közre Nagymaros, Győr, Dunabogdány és
A tiszaújvárosi tűzoltók Kisoroszin rakták a homokzsákokat, szi- Leányfalu településeken.
vattyúztak és fi gyelőszolgálatot láttak el, a miskolciak ugyanezt tették Mindkét csapat tagjai nem hivatásosként, hanem önkéntes alapon,
Pilismarótnál a Szerencsről vezényelt kollégákkal együtt. A szendrői önzetlenül végezték feladataikat, ezért köszönet illeti azon munkálta-
és a mezőkövesdi hivatásos tűzoltó-parancsnokság állománya Leány- tókat is, amelyek ily módon közvetve segítették az árvízi védekezést,
falunál homokzsákolt, szivattyúzott és fi gyelte a gát helyzetének ala- amikor lehetővé tették a mentésben részt vevőknek a helyszínre jutást
kulását, illetve részt vett a kitelepítésekben. Ugyanezt a feladatot látta és az ott tartózkodást.
el az Ózdról érkezettek csapata is, ők Leányfalunál, Pilismarótnál és
Dunabogdánynál dolgoztak, utóbbi helyen az encsi tűzoltókkal együtt. Dr. Hudák Andrea tű. hadnagy hivatalvezető
A sátoraljaújhelyiek és a kazinc-
barcikaiak Tahitótfalun pakolták
a homokzsákot, távolították el a
vizet, adtak fi gyelőszolgálatot,
tevékenykedtek a kitelepítés-
nél. A Borsod-Abaúj-Zemplén
megyei hivatásos katasztrófa-
védelmi mentőcsoport június
14-én érkezett haza.
A hetvenfős, speciális ké-
pességekkel rendelkező Bükk
Mentőcsoport június 5-én indult
útnak, hogy Nagymaroson se-
gítse az árvíz elleni védekezést
eszközeivel és nemzeti minősí-
téssel rendelkező speciális ké-
pességeivel. A csoportot június
10-én vonták ki a védekezésből.
Mintegy három-négy kilométer
hosszú védekezési szakaszon Fotó: Bükk Mentőcsoport
A csapatból öten a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság állomá- Kft. kiválóan manőverező MI-2-ese megmutathatta, pilótája gyakor-
nyába tartoztak, közülük ketten a HUNOR, egyikük pedig a HUSZÁR latilag bármilyen látási viszonyok között biztonsággal végezi felada-
mentőszervezet aktív tagja. A helikoptert tizenötezer repült órával a tát. Az éjszakai légi szállításnak volt köszönhető egyebek mellett,
háta mögött Imreh Lajos vezette. Az egység a megérkezés, valamint a hogy Győrújfalunál sikerült megtartani a gátat. A helikopter igényei
megyei katasztrófavédelmi igazgatóságon történő jelentkezés után fel- egyébként nem voltak túl nagyok, mindössze egy huszonötször hu-
készítette a helikoptert a mentésre. Ez azt jelenti, hogy eltávolították az szonöt méteres, akadálymentes terület kellett neki a leszálláshoz.
éppen felesleges felszereléseket, elhelyezték rajta a speciális, vízi fel- A gép esténként gyakorlatilag folyamatosan dolgozott, kizárólag az
adatokhoz szükséges eszközöket, köztük mentőhámot, alpintechnikai üzemanyaggal való feltöltéshez, illetve a szükséges karbantartások
felszereléseket. 24 órás ügyeletet láttak el, az indítóparancs megérke- idejére szállt le. A légi járművet ezekben a napokban határteljesít-
zése után pár percen belül a levegőbe is tudtak emelkedni. ményen működtették, különösebb probléma nem adódott, de például
A helikopter számára egy-egy forduló két percet vett igénybe at- a fényszórókat még soha nem használták ennyi ideig folyamatosan,
tól kezdve, hogy a gép pilótája felemelte a gépet, földi irányítás mel- amikor az egyik kiégett, annak javítását a tankolás idejére időzítet-
lett megközelítette a segítőket, akik közül egyikük elkapta a lelógó ték, és utána mehetett a munka tovább. Az éjszakai szállítási fel-
horgot, másikuk ráakasztotta a mintegy egytonnás, homokkal, vagy adatok után a nappalok sem pihenéssel teltek, hiszen a helikopter
homokzsákokkal teli big baget, a teherrel elrepült a nagyjából más- legénysége ilyenkor is készültségben volt, ügyeleti szolgálatot adott.
fél-két kilométerre lévő gáthoz, ott benavigálta magát a fák és egyéb A MI-2-es hétszázötven percet, vagyis tizenkét és fél órát töltött
tereptárgyak között, az alant dolgozókat nem veszélyeztetve a célig, a levegőben homokzsákokat szállítva a június hatodikán délután
ahol szintén ketten várták és leakasztották a nagy csomagot. Ilyen megkezdett bevetéstől a négy nappal későbbi áttelepülésig. A gép
fordulóból összesen több mint kétszázhetvenet hajtott végre a heli- június kilencedikén délután szállt fel Győr-Pérről, hogy előbb Esz-
kopter, leginkább sötétedés után, amikor a katonai gépek pihenőre tergomba, majd onnan Dunakeszi repülőterére menjen. Ott végül
tértek. Ám mivel az árvíz éjszaka sem tartott szünetet, a katasztró- a legénységgel három napig voltak készenlétben, majd mindenki
favédelemmel együttműködési megállapodásban lévő Forgószárny hazatért. (Galántai)