Page 24 - magazin-február
P. 24
22
KRÓNIKA mint mondta, a katonai, rendészeti és közszol- téka annak, hogy a Magyarországot ma vezető amely válasz az elmúlt évtizedeknek jórészt a
politikai közösség, a polgári, nemzeti, keresz-
gálati képzést egyesítve mások előtt járhatunk
magyar állam gyengeségéből fakadó problémá-
ténydemokrata közösség a jövő oldalán áll, és
majd. A kabinetnek olyan közigazgatásra van
ira, például arra, hogy a közérdek a magánér-
szüksége, amely nem csupán követi a változá-
alapítási ünnepség, jelentette ki a miniszterel-
céljait, így az új munkahelyek megteremtését, a
sokat, hanem fel is készíti az irányítókat erre – maga is a jövőhöz tartozik. A mostani egyetem- dekek mögé szorult. Magyarország a nagy
tette hozzá Patyi András. „Ahhoz, hogy meg- nök, annak is bizonyítéka, hogy az ország elmúlt térség fejlődésében betöltendő meghatározó
szolgáljuk a kormány és az Országgyűlés ala- másfél éves „erőfeszítései” kinyitották a lehető- szerepet és Európa egyik legversenyképesebb
pítással belénk vetett bizalmát, a közigazgatási ségek ajtaját: „másfél év átszervezés és meg- gazdasági környezetének létrehozását, csak
és kormányzati munka tudományos kutató- és újítás után elérkeztünk új alkotmányos rendünk erős és korszerű állammal képes megvalósítani.
háttérbázisává kell válnunk” – jelentette ki a konszolidálásához”. Orbán Viktor szerint az, Az állam feladata, hogy biztos alapot teremtsen
rektor, majd hozzátette, az intézményben nem- hogy Magyarország számtalan külső és belső a munkához, a vállalkozáshoz, az érdem sze-
csak oktatás és kutatás zajlik majd, hanem olyan gondja közepette is új egyetemet alapít, azt mu- rinti boldoguláshoz, és akár erővel is képes le-
módszereket is tesztelnek, amelyek segítségé- tatja, hogy van jövőnk, újra hiszünk magunkban, gyen megvédeni a függetlenséget, megvédeni
vel a közszolgálat hatékonyabbá válhat. Patyi és ezért lesz erőnk kiverekedni magunkat a a magyarokat a bűnözéssel és mindenfajta
András beszéde végén azt mondta, rektori nehézségekből. Mint mondta, többé nem hagy- szélsőséggel szemben – sorolta, majd leszö-
megbízatása öt évre szól, de reméli, hogy az juk magunkat eltéríteni saját céljainktól. „Nagy gezte, olyan államra van szükség, amely képes
egyetem előtt sokkal hosszabb jövő áll. dolgokra vállalkoztunk, és véghez fogjuk vinni érvényesíteni Magyarország érdekeit a nagyvi-
Az ünnepi beszéd után Patyi András a fenn- őket ugyanúgy, ahogy megalkottuk az új alap- lágban.
tartó minisztériumok vezetőitől átvette az egye- törvényünket, ahogy stabilizáltuk az ország A kormányfő történelmi jelentőségűnek ne-
tem jelképeit: Navracsics Tibor közigazgatási és pénzügyi helyzetét, ahogy tavaly több mint 200 vezte, hogy mostantól egységes egyetemi rend-
igazságügyi miniszter az egységet kifejező törvény elfogadásával átszerveztük az életünk szerben készítik fel azokat, akik a közszolgálat
rektori láncot, Hende Csaba honvédelmi minisz- minden fontos területét, és ahogy ezt az új egye- legfontosabb hivatásait választják. Mint mondta,
ter a rektori hatalom jelképét, a jogart, míg Pin- temet megalapítottuk”. olyan fi atalokat akarunk képezni az állam mű-
tér Sándor belügyminiszter az egyetemi díszok- A miniszterelnök szólt arról is, hogy a magyar ködtetésére, akik a személyes példamutatásuk-
levelek hitelesítésére szolgáló aranyozott rekto- egyetemek alapítása gyakran kötődik válságok- kal, tudásukkal és teljesítményükkel, erkölcsi
ri díszpecsétet adta át. hoz. „Ott készül fel a jövőre, a válság utáni idők- bátorságukkal és tartásukkal biztonságosabbá
Az ünnepség Orbán Viktor miniszterelnök re, abban a biztos tudatban, hogy minden válság és erősebbé teszik Magyarországot; olyan fi a-
ünnepi beszédével folytatódott. A kormányfő elmúlik egyszer” – mondta. Példaként felidézte, talokat, akik képesek magukat egy magasabb
elsőként leszögezte: egyetemet alapítani jó, hogy Pázmány Péter a török hódoltság idején célnak alárendelni, akik élethivatásuknak tekin-
fontos és örömteli dolog. Emlékeztetett az erdé- alapította meg a nagyszombati egyetemet, és tik a haza és a köz szolgálatát –, majd hozzá-
lyi magyar egyetem 2000-es megalapítására, Trianon után is az első feladatok egyike volt az tette, az új egyetem irányítói, oktatói és hallgatói
majd a leideni egyetem egykori létrehozásáról anyaországba menekíteni a határokon túl ragadt a magyar állam megújításának legfontosabb
szólt, amely a város akkori vezetőinek volt kö- egyetemi intézményeket. A miniszterelnök ez- letéteményesei.
szönhető, hiszen az adómentesség helyett ezt után leszögezte: mai gondjaink ugyan eltörpül- Az ünnepség zárásaként Schmittné Makray
kérték uralkodójuktól. „Vajon hányan döntöttek nek elődeinké mellett, az európai válság azon- Katalin, Schmitt Pál köztársasági elnök felesége
volna így?” – tette fel a kérdést a miniszterelnök, ban ma is arra késztet bennünket, hogy meg- felavatta az egyetem zászlaját, amelyet az Or-
majd kijelentette: „mi másodszor döntöttünk így”. erősítsük a magyar államot, s ennek egyik szággyűlés adományozott az intézménynek.
Szerinte ez a legerősebb kézzelfogható bizonyí- eszköze a Nemzeti Közszolgálati Egyetem, Újhegyi Katalin
Veszélyhelyzeti felderítők ség, amelynek megszerzéséhez megfelelő lo-
gisztikai és laboratóriumi háttérre van szükség.
Éppen ezért január 16-án megkezdődött a
továbbképzése megalakuló Katasztrófavédelmi Mobil Laborok-
ban dolgozó szakemberek öthetes alapképzése.
A felkészítésben résztvevő állomány
z újonnan létrehozandó Katasztrófavé- komplex, átfogó oktatás során speciális
delmi Mobil Laboroknak (KML) a szak- vegyi, biológiai és radioaktív anyagok-
Amai és hatósági feladatokra való felké- kal kapcsolatos ismereteken kívül
szítése érdekében a BM OKF Humán Szolgá- egészségügyi, járványügyi, pszicholó-
latának Oktatási Osztálya tanfolyamot szerve- giai, híradó-technikai, térképészeti és
zett, amelynek helyszíne a Katasztrófavédelmi GPS használati oktatásban részesül a
Oktatási Központ péceli bázisa. polgári védelmi főfelügyelőség irányítá-
A katasztrófavédelmi törvényben megjelent sa mellett.
szakmai és hatósági feladatokra történő felké- A teljes felkészítés során négy kép-
szítés keretében megújul a veszélyhelyzeti fel- zési forma jelenik meg: alapkiképzés,
derítést végzők felkészítése, képzése is. Ők átképzés, az oktatók kiképzése és to-
azok, akik veszélyhelyzet esetén az első számú vábbképzés. A tanfolyamot elméleti és
beavatkozók – tűzoltók, rendőrök, mentők – szá- gyakorlati vizsga zárja. A gyakorlati
mára a döntés-előkészítéshez szükséges felde- vizsgán a végzősök szolgálati beosz-
rítési adatokat képesek szolgáltatni. Ezért mun- tásuknak megfelelően veszélyhelyzeti
kájuk éppen úgy pótolhatatlan a lakosságvéde- szituációkban hajtanak végre speciális
lem szempontjából, mint a beavatkozások biz- feladatokat, így készülve fel az éles
tonságos munkafeltételeinek megteremtésében. bevetésekre, amelyek során elsősor-
A veszélyhelyzeti felderítés olyan speciális ban a lakosság és a környezet megóvá-
szakértelmet és képzettséget igénylő tevékeny- sa a tét.