Page 22 - magazin-december
P. 22
20
MaGaZin Indítás elõtt a
katasztrófavédelmi szak
A meg a munkát, ezeken szintén szakemberekre
Magyar Akkreditációs Bizottság egyhangú
van szükség. Őket pedig csak egységes, koncent-
döntéssel jóváhagyta a Nemzeti Közszolgá-
lati Egyetem katasztrófavédelmi szakának
létesítésre és indításra vonatkozó kérelmét. Ezzel rált képzés keretében lehet magas szintű ismere-
tekhez juttatni.
megnyílt a lehetőség arra, hogy a 2013-14-es tan- Természetesen az oktatás feltételeit is meg
évtől kezdve az egyetem jól felkészült, az új kihívá- kell teremteni. Gondoskodni kell például a már
soknak megfelelni tudó szakembereket képezzen folyamatban lévő, kimenő képzések megújított
az egységes állami katasztrófavédelmi rendszer formában történő lezárásáról. Vagyis ezeknél a
számára. megváltozott szakmai környezetnek megfelelően
A Magyar Akkreditációs Bizottság döntése átdolgozott szakmai tananyagokat kell oktatni.
nem előzmény nélkül való, hiszen a Nemzeti Köz- Az újonnan induló képzések esetében a Kataszt-
szolgálati Egyetem Katasztrófavédelmi Intézete a rófavédelmi Intézetnek fel kell mérnie a szakmai
BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tantárgyak oktatásához szükséges szellemi hátte-
szakmai felügyeletével már az egyetem létreho- ret (rendelkezésre álló, illetőleg elkészítendő tan-
zása után megkezdte az új képzésre vonatkozó anyagok) és a gyakorlati oktatás megvalósításá-
szakmai elgondolások kidolgozását. A dokumen- nak kereteit. Ha a tervezett létszámot (217 nappali
táció a katasztrófavédelmi műveleti, tűzvédelmi és 758 levelező tagozatos hallgató, illetőleg 150 új
és mentésirányítási, valamint iparbiztonsági szak- képzésben részesülő) vesszük fi gyelembe, akkor
irányra terjed ki. A tervekben nappali és levelező indokolt az intézet oktatói létszámának bővítése.
képzés egyaránt szerepel, de a tűzvédelmi és Az alapfeltételek biztosítottak, hiszen tizenegy
mentésirányítási szakirányt várhatóan csak zárt oktató rendelkezik tudományos fokozattal, ketten
rendszerben szervezik. pedig doktori iskolán folytatják tanulmányaikat.
Az oktatási anyagok összeállítása során há- Az akkreditációs bizottság döntésére fi gye-
rom alapvető szempontot kellett fi gyelembe venni. lemmel az intézet megfogalmazta azokat a meg-
Először is az egyetemi közös tantárgyakból alapo- valósításra váró súlyponti feladatokat, amelyek
zó ismeretekre kell a hallgatóknak szert tenniük, az oktatás, képzés területén jelentkezhetnek, és
másodszor, mindhárom szakiránynak szakmai ezekhez a személyi, szervezeti és tárgyi hátteret
törzsanyagot kell készíteni, harmadszor pedig biztosítják. A szakra, valamint a szakirányokra el
szakirányonként el kell készüljön a specialitásokat kell készíteni a 2013/2014-es felvételi tájékozta-
is tartalmazó differenciált szakmai törzsanyag. Az tót és január második felében meg kell tartani az
oktatási program szerves részét alkotják ezeken egyetemen a nyílt napot, ki kell dolgozni a szak-
kívül a testnevelési és az idegen nyelvi képzések. tárgyak tantárgyi és vizsgakövetelményeit, fel kell
A fent vázolt koncepcióra épülő előterjesztést mérni az elkészítendő szakirodalmak körét, ki kell
a jogelőd oktatási intézmények vezető testületei, választani a szerzőket és az oktatókat. Mindezzel
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Ideiglenes Sze- párhuzamosan szakmailag fokozatosan meg kell
nátusa és az egyetem Fenntartói Testülete egy- újítani a kimenő képzésen tanított tantárgyakat. „Minden közlegény a tarsolyában hordozza
aránt kedvezően fogadta. A Magyar Akkreditációs További feladatot ad a Magyar Akkreditációs a marsallbotot” – tartja az örökzöld napó-
Bizottság jóváhagyó döntése után pedig megnyílt Bizottság által jóváhagyott alapképzésre épülő leoni mondás. Igaz ez a tudomány világá-
a lehetőség a katasztrófavédelmi alapszak indítá- mesterképzés akkreditációjára vonatkozó do- ban is. A folytatást pedig az élet alakítja a
sára, de természetesen a már folyamatban lévő kumentáció elkészítése. A szervezet zavartalan tehetséggel, a szorgalommal, no meg oly
kimenő szakokon folytatódik a képzés. működése érdekében el kell készíteni az ügy- sokszor a szerencsével együtt. Igaz ez a
A tervezett beiskolázási létszámok kialakításá- rendeket és ügykörjegyzékeket, valamint ki kell marsallá és a tudóssá válásnál is.
nál nagy súllyal estek latba a megrendelő, vagyis dolgozni az érintett karokkal való együttműködést A Tudomány Ünnepének ifjú katasztró-
a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgató- szabályozó dokumentumokat is. Át kell tekinteni favédelmis tudósjelöltjei talán első lépéseiket
ság szempontjai. A nappalin így évfolyamonként az intézet tudományos, kutatási tevékenységét, a tették meg ezen az úton, amikor diákköri dol-
ötven hallgatót lehetne beiskolázni állami fi nan- már folyamatban lévő kutatások állását, valamint gozataikkal a nyilvánosság előtti megmérette-
szírozással. A levelezősöknél százan kapnának azt, hogy mely hazai és külföldi kutatóműhelyek- tést vállalták. Verseny esetében a tudósítótól
tandíjmentességet és a tanulmányi szerződésből kel lehet és érdemes a már kialakított kapcsola- az eredményről, a győztesekről, a helyezet-
fakadó kedvezményeket, hatvanan pedig költség- tokat bővíteni. tekről és a teljesítményekről szóló beszámolót
térítéses formában vehetnék igénybe a képzést. A Nem kis feladatot jelent megoldást találni a várja az olvasó. A zsűrik szakértelemmel, pár-
mesterképzés keretében huszonöt, a rendvédelmi katasztrófavédelmi szak elhelyezésére (Ludovika tatlanul tették dolgukat, a díjátadók méltatták
szervek állományába tartozó hallgató állami fi nan- kampusz), valamint elindítani a szükséges tudo- az eredményeket és gratuláltak a kiemelkedő
szírozású, a polgári életből felvett szintén huszon- mányos képzéseket. Fokozott fi gyelmet igényel a munkát végzőknek. Ennyit a protokollról, kö-
öt tanuló költségtérítéses képzésben részesülhet- hallgatók tanórán kívüli képzése, a tudományos di- vetkezzenek a tények.
ne. A megnövelt létszámot az indokolja, hogy a ákkörök működésének folyamatossá tétele és az A Nemzeti Közszolgálati Egyetem életében
katasztrófavédelem feladatköre a korábbiakhoz intézeten kívüli szakmai tájékozódás – tanulmányi jelentős esemény volt a november 15-én lezaj-
képest jelentősen kibővült, illetve új szakterületek kirándulások, szakmai szempontból meghatározó lott első kari tudományos diákköri konferencia
(pl.: iparbiztonság, kritikus infrastruktúra) kezdték létesítmények felkeresése – biztosítása. (KTDK). Ha egy szóval kellene jellemezni,