Page 10 - július-augusztus
P. 10
8
EU-ELNÖKSÉG A magyar elnökség polgári védelem terén
elért eredményei
Teljes konszenzussal elfogadott tanácsi fő célja az volt, hogy az említett előzményekre si elnökségi munkaműhelyt, melynek fő célja az
következtetések építve előmozdítsa a kockázatfelmérés terén az volt, hogy megfelelő szakmai alapot szolgáltas-
uniós munkát, és felhívja a tagállamokat a nem- son az integrált árvízkeléssel kapcsolatos taná-
1. Integrált árvízkezelés az Európai Unióban zeti kockázatértékelések elvégzésére. A követ- csi következtetések kidolgozásához. A munka-
A magyar elnökség fő prioritása az integrált keztetéseket a PROCIV március 16-17-én, a műhelyen 26 ország katasztrófavédelmi és
árvízkezelési tanácsi következtetések elfogad- COREPER március 30-án, majd a BIÜT április vízügyi szakemberei, az Európai Bizottság és a
tatása volt, melynek fő célja egy, a katasztrófa- 11-12-én egyhangúan elfogadta. Tanács Főtitkárságának munkatársai, az ame-
védelem valamennyi fázisát fi gyelembe vevő rikai Szövetségi Veszélyhelyzet Kezelési Hivatal
(megelőzés, felkészülés, reagálás és újjáépítés) 3. Az Európai Kritikus Infrastruktúra Védelmi (FEMA) egy képviselője, illetve magyar részről
integrált szemlélet kialakítása, illetve intézmé- Program külső dimenziójának létrehozása a Vidékfejlesztési Minisztérium és az OKF kép-
nyesített kapcsolatok létrehozása minősített A következtetések célja az Európai Kritikus Inf- viselői vettek részt.
időszakokon kívül is az érintett szervek (kataszt- rastruktúra Védelmi Program (EPCIP) nemzet-
rófavédelem, polgári védelem, vízügy, helyi közi dimenziójának kiépítése a szektorok rang- 2. SEVESO Illetékes Hatóságok Bizottsága
önkormányzatok stb.) között. A témát Magyar- sorolása nélkül egyetlen alapdokumentumban, 26. ülése (Gödöllő; 2011. április 5-8.)
A SEVESO Illetékes Hatóságok Bizottsága 26.
ülésének résztvevői négy szekcióban vitathatták
meg a veszélyes hulladékokkal foglalkozó léte-
sítmények iparbiztonsági kérdéseit. Az első két
szekció a veszélyes hulladékokkal foglalkozó
létesítmények azonosítási gyakorlatával, ezen
belül a veszélyes hulladékok azonosítási és nyil-
vántartási rendszerével, illetve a veszélyes hul-
ladékok kezelésének, tárolásának és ártalmat-
lanításának SEVESO Irányelv szerinti vonatko-
zásaival foglalkozott. A harmadik szekció a ve-
szélyes hulladékkal foglalkozó ipari üzemek
esetében készülő következmény- és kockázat-
elemzések gyakorlati tapasztalataival, illetve a
megelőzési és következménycsökkentő intézke-
désekkel és a védelmi zárak témakörével foglal-
kozott. A negyedik szekció a veszélyes hulladék-
kal kapcsolatos konkrét baleseti események
tapasztalatain keresztül a balesetek lehetséges
következményeit, a védekezés eljárás- és esz-
közrendszerét tekintette át. Április 8-án a részt-
vevők szakmai bemutatóval egybekötött látoga-
ország különösen nagy árvízi veszélyeztetett- amely valamennyi, eltérő szabályozással és tást tettek a százhalombattai MOL fi nomító
sége mellett a tavalyi év jelentős árvizei is aktu- gyakorlattal rendelkező harmadik országra – üzemben. Az ülésen a házigazda Magyarország
álissá tették, ráadásul a téma eddig még nem USA, Oroszország, Algéria, Izrael, Kanada stb. mellett 27 ország képviselői, valamint az Európai
szerepelt a Polgári Védelmi Tanácsi Munkacso- – felhasználható és hatálya az Európai Kritikus Bizottság Környezetvédelmi Főigazgatóságának
port (PROCIV) napirendjén, ugyanakkor illesz- Infrastruktúrákról szóló 2008-as irányelvvel és a Közös Kutatási Központnak a munkatársai,
kedett a Duna Régió Stratégia célkitűzéseihez. szemben valamennyi szektorra kiterjed. A do- illetve az Európai Vegyipari Szövetség és az
A következtetéseket a PROCIV április 14-én, a kumentum felhívja a tagállamokat, hogy saját Európai Környezetvédelmi Iroda képviselői vet-
Nagykövetek Tanácsa (COREPER) május 4-én, kritikus infrastruktúráik vizsgálatát követően tek részt.
majd a rendkívüli Bel- és Igazságügy Miniszte- tekintsék át: vannak-e harmadik országokkal
rek Tanácsa (BIÜT) május 12-én egyhangúan fennálló esetleges infrastrukturális függőségeik. 3. Az EU, az Európai Gazdasági Térség és a
elfogadta. A dokumentum általános, politikai keretet ad, a tagjelölt országok katasztrófavédelmi főigazga-
technikai részletek végrehajtását a tagállamok- tóinak 26. ülése (Budapest, 2011. május 23-25.)
2. Katasztrófakockázat-felmérés és feltérképe- ra bízza. A következtetéseket a PROCIV május Az EU tagállamainak katasztrófavédelmi főigaz-
zés az Európai Unióban 17-én fogadta el, majd a COREPER június 1-én gatói 26. alkalommal találkoztak Budapesten,
Az EU katasztrófa-megelőzési politikájának ki- tárgyalta vita nélküli pontként, végül a június hogy az uniós katasztrófavédelmi együttműkö-
alakítása céljából a Bizottság 2010. december 9-10-i BIÜT napirendjén hagyták jóvá. dés stratégiai kérdéseit, aktualitásait megvitas-
végén kiadta a katasztrófakockázatok felméré- sák. A budapesti ülés legfőbb témája az uniós
sével és feltérképezésével foglalkozó Iránymu- Elnökségi rendezvények polgári védelmi kooperációs rendszer teljes
tatásait. Az Iránymutatások részét képezik a megújítása volt a Lisszaboni Szerződés által
Stockholmi Program felhatalmazása alapján 1. Integrált árvízkezelési elnökségi munkamű- megerősített polgári védelmi jogi alapok mentén.
létrejött Belső Biztonsági Stratégia 2014-ig ki- hely (Budapest, 2011. január 24-26.) A főigazgatók emellett megvitatták az elmúlt
alakítandó uniós kockázatkezelési politikájának. A magyar elnökség a Bizottság társfi nanszíro- időszak katasztrófáinak, így a japán földrengés,
A magyar elnökség tanácsi következtetéseinek zásával szervezte meg az integrált árvízkezelé- és az észak-afrikai válságok tapasztalatait is.
10/25/2011 8:58:50 AM
KatVed augusztus.indd 8 10/25/2011 8:58:50 AM
KatVed augusztus.indd 8