Page 23 - magazin-március
P. 23
211
21
21
21
21
21
21
21
Élővé kell tenni a polgári ben? március március március március u rc c rc márc c rc
● Hány emberről beszélünk összességé-
– Jelenleg a nyilvántartások szerint 200 ezer m m m m m 1 1 1
védelmi szervezeteket ember tartozik a polgári védelem kötelékébe, 2011 2011 2011 20 20 20 20 2 2
ennyi ember rendelkezik beosztó határozattal.
Azonban csak egy részük rendelkezik megfele- LEM
A polgári védelem feladatairól, a szervezet tevékenységében már bekövetkezett és lő felszereléssel és kiképzéssel. ELEM ELEM ELE ELE L E E E E E E
még várható változásokról, a gyakorlatias működést célzó lépésekről Dr. Tóth Ferenc KATASZTRÓFAVÉDELEM 2011. március
ezredes, polgári védelmi főfelügyelő beszélt lapunknak. ● Megvan az anyagi feltétele annak, hogy VÉ VÉ VÉ VÉ VÉ VÉ VÉ V
azok is megkapják a szükséges eszközöket KATASZTRÓFAVÉDELEM 2011.
és felkészítést, akik jelenleg nem rendelkez- KATASZTRÓFAVÉDELEM KATASZTRÓFAVÉDELEM KATASZTRÓFAVÉDELEM F RÓF Ó
nek vele? RÓ
– Nem mondhatjuk azt, hogy a lehetőségek KATASZTRÓFAVÉ T T ZT ZT T
végtelenek, de fokozott forrásokat kell ehhez S S
a feladathoz rendelni. Egy ember felszerelé-
se 40-50 ezer forint, vagyis ki lehet számolni, KAT KAT KA
hogy mennyibe kerül csak az, hogy felöltöztes-
sük a teljes állományt (összesen 10 milliárd Ft.
A szerk.).
● A szolgálatra kötelezhetőek nagy része
az elmúlt időszakban nem gyakorolta felada-
tait. Mennyire képesek tehát ellátni azokat?
– Voltak olyan árvízi időszakok, amikor egy
részüket bevontuk a munkálatokba, de többsé-
gük békeidőben nem lát el semmilyen feladatot.
Elsősorban azok az emberek rendelkeznek
használható tapasztalatokkal, akik vezetésbiz-
tosító, híradó és kitelepítő szakszolgálatba vol-
tak beosztva.
● Az elmúlt időszak értékeléseiben vissza-
térően elhangzott, hogy például a május-
júniusi árvizek idején mutatkoztak e terüle-
ten hiányosságok. Sikerült a történtek tanul-
ságait levonni és a szükséges változtatáso-
kat megtenni?
– A végeredmény a törvény megalkotásakor
● Mit várhat az állampolgár a polgári védel- az időben történő riasztás, illetve később az látszik majd, most a normaszöveg szakmai elő-
memtől 2011-ben? életmentés, a romeltakarítás volt a polgári vé- készítése zajlik. Hogy mennyire sikerült mindent
– Mindenekelőtt különböztessük meg a la- delem feladata. Ez mára megváltozott, teljesen beépíteni, azt majd az élet megmutatja. Remé-
kosság két nagy csoportját! Azokét, akik maguk átalakult a világ, a háborús fenyegetettség meg- lem, hogy jól! Az biztos, hogy tavaly olyan árví-
is részt vesznek ebben a tevékenységben ön- szűnt, a polgári védelem pedig a katasztrófavé- zi helyzet alakult ki több megyében – olyan
kéntes vagy kötelezett alapon, illetve azokét, delem integráns részeként, nemzetközi szerző- helyeken is, ahol arra senki nem számított –,
akik szükséghelyzetben éppen az előbb emlí- dések alapján működik. Ezek azt is rögzítik, amely fokozott védekezést igényelt. Azt minden-
tettektől várhatnak segítséget. Minden állam- hogy ezeket a szervezeteket fel lehet használni képpen hangsúlyozni kell, hogy akik abban
polgárnak a saját területén felelősséget kell katasztrófák és más veszélyhelyzetek áldoza- dolgoztak, nagyon lelkiismeretes munkát végez-
vállalnia a saját biztonságáért! A katasztrófavé- tainak védelmében is. tek. A hiányosságok a felkészülésben, a véde-
delem, a polgári védelem össztársadalmi fel- kezésben részt vevők kijelölésében, az állam-
adat, nem pedig egy szolgáltatás, amelytől az ● Milyen új elemek kerülnek a törvénybe, igazgatási, közigazgatási, önkormányzati veze-
állampolgár a katasztrófák elleni védekezést mitől fog jobban működni a rendszer? tők felkészítésében, felkészültségében mutat-
ölbe tett kézzel várhatja. A polgári védelemnek – Elsőként most arra törekszünk, hogy egy koztak meg főleg. De a saját munkánkat is ér-
sokan tagjai. jól körülírt jogszabályi környezettel megalapoz- heti kritika: sokkal alaposabban számba kellett
zuk a lakosság és az anyagi javak védelme ér- volna vennünk a rendelkezésre álló erő- és
● Merre tart most a polgári védelem a rá dekében tevékenykedők munkáját, javítsuk a eszközforrásokat. Hibásan mértük fel a rendel-
vonatkozó szabályozások értelmében? polgári védelem működését, alakuljanak önkén- kezésre álló szállítóeszközöket, előfordult, hogy
– A jogszabályok évtizedek óta egyértelmű- tes szervezetek. A cél az, hogy élővé tegyük az hét település számolt ugyanazzal a teherautó-
en rögzítik, kik tartoznak ebbe a körbe, és az is eddig csak papíron létező polgári védelmi köte- val. Az csak tovább nehezítette a dolgot, hogy
tisztázott, hogy akik önként vállalták az ezzel lezettséget teljesítők szervezeteit. Azt szeret- a Sajó és a Hernád mentén gyakorlatilag nem
járó feladatot, a kötelezettekre vonatkozó sza- nénk elérni, hogy ezek az emberek ne csak egy voltak védvonalak. Segítenünk kellett tehát a
bályok szerint kötelesek eljárni. Változás abban A4-es papírra írt határozattal rendelkezzenek, helyi önkormányzatoknak a szervezésben és a
van, hogy melyek is ezek a feladatok. A hideg- hanem kapjanak felszerelést, kapjanak eszkö- tervezésben egyaránt. Bár jogszabály kötelezi
háború időszakában, amikor az ország alapve- zöket, és kapjanak kiképzést. Hiszen nem lehet a településeket a polgári védelmi veszélyezte-
tően egy nagy fegyveres összeütközésre, táma- úgy a köteles állományt bármilyen veszélyhely- tettségi besorolás elkészítésére, eddig nem
dásra készült, nyilvánvalóan a lakosság oltalma- zet helyszínére vinni, hogy előtte nem készítet- születtek meg az élet próbáját is kiálló, gyakor-
zása, kimenekítése, óvóhelyek üzemeltetése, tük fel. latban alkalmazható dokumentációk. Ugyanígy