Page 27 - magazin-szeptember
P. 27

25


       Az EU CBRN politikája, aktuális                                        nyugvó reagálást, eseménykezelést. A
       Az EU CBRN politikája, aktuális
                                                                              spanyol-belga-magyar EU elnökségi trió fel-
       nemzetközi és hazai feladatok                                          adatrendszerében is kiemelt szerepet kap a
       nemzetközi és hazai feladatok
                                                                              CBRN-eseményekre való uniós szintû reagá-
                                                                              lás folyamatos elemzése, fejlesztése.
       A madridi Barajas repülõtéren – futómû  lön, az egyes veszélyeztetõ tényezõk kap-  Jelenleg a Cselekvési Tervben megfogal-
       meghibásodást követõen, leszállás közben –  csán (vegyi, biológiai radiológiai, nukleáris)  mazott tevékenységek végrehajtási szakaszá-
       egy repülõgép belefutott egy raktárépületbe,  történtek meg a szabályozások. Az összefog-  nál járnak a résztvevõ tagállamok szakértõi. Az
       ahol kórházi célú radioaktív anyagokat tárol-  laló jellegû szabályozások – úgy mint CBRN  Európai Bizottság, a tagállamok által delegált KATASZTRÓFAVÉDELEM 2010. szeptember
       tak, több különbözõ nemzetiségû állampol-  problémakör – elsõsorban a NATO és az EU  szakértõkbõl létrehozta a CBRN Tanácsadói
       gár érintett volt a sugárszennyezõdéssel já-  különbözõ ajánlásaiban, állásfoglalásaiban,  Csoportot. A Tanácsadói Csoport az elsõ ülé-
       ró balesetben.                     dokumentumaiban jelennek meg.       sén egy-egy vegyi, biológiai, radiológiai/nukle-
          A fenti esemény szerencsére csupán egy  Az elmúlt idõszakban a CBRN-anyagok-  áris, detektálási és veszélyes CBRN-anyagok
       gyakorlat forgatókönyve volt, melyet a spa-  kal való visszaélések egyre nagyobb jelentõ-  listája összeállításáért felelõs alcsoport kialakí-
       nyol polgári védelem – nemzetközi megfigye-  séget kaptak, és emiatt a lakosság védelme  tásáról határozott. A 2010-es évre elõirányzott
       lõk bevonásával – hajtott végre. A gyakorlat  érdekében a kormányok és nemzetközi szer-  feladatok közül kiemelendõ: a veszélyes
       elsõdleges célja az volt, hogy az EU Polgári  vezetek különbözõ biztonságjavító progra-  CBRN-anyagok uniós jegyzékeinek összeállítá-
       Védelmi Mechanizmus aktiválása révén a kü-  mokat fogadtak el. Noha szerencsére az
       lönbözõ országok gyors beavatkozó szerveze-  ilyen anyagokat érintõ események csak kor-
       teinek együttmûködését tesztelje.   látozott számban fordultak eddig elõ, az álta-
          A napi hírek folyamatosan emlékeztetnek  lánosan elterjedt nézet szerint a velük járó
       bennünket arra, hogy nem feledkezhetünk el a  kockázatok miatt a megelõzés, felderítés és
       rossz emlékû tömegpusztító fegyverekrõl, mert  reagálás tekintetében feltétlenül összehan-
       számuk ugyan csökkent az elmúlt évtizedek-  goltan kell fellépni a tagállamoknak.  sa, képzések a veszélyes CBRN-anyagokkal
       ben, de bizonyos szempontból átalakultak, ke-                          foglalkozók számára, a meglévõ döntéstámo-
       vésbé megbízható kezekbe kerültek. Az átala-  CBRN politika az Európai Unióban  gató eszközök – pl. piszkosbomba – kezelésé-
       kulás azt jelenti, hogy kibõvült a köre a kisebb                       re való alkalmasságának vizsgálata, valamint
       területen, terrormódszerrel alkalmazott, inkább  Az európai helyzet átvilágítása során kiderült,  nagy épületekre (repülõterek, pályaudvarok)
       félelem- és pánikkeltõ, mint tömegpusztító cé-  a korábbi uniós dokumentumok anélkül utal-  és metróhálózatokra vonatkozó transzport-, és
       lú támadásoknak. Az ilyen típusú fegyvereket  nak a váratlan CBRN-eseményekre, hogy  diszperziós modellek kidolgozása lehetõségé-
       és anyagokat a nemzetközi szaknyelvben a  meghatároznák, milyen eseményekrõl és mi-  nek vizsgálata, vagy kidolgozása.
       CBRN rövidítéssel jelölik, melynek pontos je-  lyen veszélyes anyagokról lehet szó. Éppen
       lentése: Chemical (vegyi) Biological (biológiai)  ezért 2001-ben az Európai Tanács arra ösztö-  Magyar részvétel
       Radiological (radiológiai) Nuclear (nukleáris).  nözte a tagállamokat, hogy közös erõvel te-
          A CBRN hatások elleni védelmen értjük  gyék meg az elsõ lépéseket a CBRN-  Az EU CBRN Tanácsadói Csoport ülésein a ve-
       mind a katasztrófajellegû eseményeket, hatá-  fenyegetések uniós szintû kezelése érdeké-  gyi, valamint a radiológiai/nukleáris alcsoport
       sokat, mind a szándékos, támadásszerû cse-  ben. 2005-ben, a londoni támadásokat köve-  munkájában az Országos Katasztrófavédelmi
       lekmények okozta veszélyeket. Utóbbiak ská-  tõen a terrorizmus elleni küzdelem érdekében  Fõigazgatóság, a biológiai alcsoport munkájá-
       lája is igen széles, mert például a radioaktív  az Európai Bizottság a tagállamokkal közösen  ban az OTH képviselõje vesz részt. Annak érde-
       és nukleáris területen magában foglalja az  kialakította az Unió CBRN-stratégiáját és  kében, hogy az országos helyzetrõl átfogó és
       atombomba esetleges alkalmazását, és – az  megkezdte a CBRN Cselekvési Terv kidolgozá-  hiteles képet tudjunk adni, felkértük – a fõigaz-
       inkább csak pánikkeltõ hatású, radioaktív  sát. A munka hatékony elvégzése érdekében  gatóságunkkal egyébként is folyamatos mun-
       anyagot tartalmazó – piszkosbombát is, de  az Európai Bizottság 2008 februárjában  kakapcsolatot tartó – Országos Atomenergia
       ebbe a csoportba sorolhatók a radioaktív su-  CBRN-munkacsoportot hozott létre. A munka  Hivatalt, hogy szakértõi szinten vegyen részt a
       gárzással kapcsolatos kisebb, vagy súlyo-  eredményeként elkészült zárójelentés lett az  radiológiai és nukleáris alcsoport munkájában.
       sabb (pl. atomerõmûvi) balesetek is. A szak-  alapja a CBRN Cselekvési Tervnek. A Cselek-  Jelenleg, és a közeljövõben az alábbi feladato-
       emberek aggodalma elsõsorban abból fakad,  vési Terv 2015 végéig határozza meg a tagál-  kat végezzük: vizsgáljuk a 2011-re elõirányzott
       hogy az elmúlt 20 évben az országhatárok,  lamok és az uniós intézmények, ügynökségek  feladatokat, hogy idõben kialakíthassuk javas-
       erõviszonyok globális szintû átrendezõdése, a  feladatait. A Terv a CBRN-védelem három fõ  latainkat az alcsoportok soron következõ, 2010
       sok helyi konfliktus miatt a fentiekben ismer-  területét (megelõzés, felderítés, reagálás) irá-  október közepén megtartandó üléseire, a mun-
       tetett eszközök, anyagok tömeges méretek-  nyozza elõ, és 124 végrehajtandó intézkedést  ka eredményeit folyamatosan beépítjük ve-
       ben kerültek ki a biztonságos ellenõrzés alól.  tartalmaz (15 vegyi, 17 biológiai, 25 radiológi-  szélyhelyzeti terveinkbe, oktatási anyagainkba,
       Nem véletlen, hogy ezek elterjedésének meg-  ai és nukleáris, és 67 horizontális, azaz mind-  vezetõi, szakmai fórumokon bemutatjuk az al-
       akadályozására már a jelenség kezdetén  három területhez kötõdõ tevékenység).  csoportok munkáját annak érdekében, hogy a
       nemzetközi szintû összefogás történt. Ha-                              szakmai közvéleményben általánossá váljon az
       zánkban például a radioaktív anyagokkal kap-  EU szintû feladatok      átfogó CBRN jellegû megközelítés is a problé-
       csolatban ennek a feladatnak a felelõs ható-                           makör vizsgálatában.
       sága az Országos Atomenergia Hivatal.  Az elsõdleges cél, hogy a CBRN Cselekvési  OKF Veszélyhelyzet Kezelési Fõosztály
          A CBRN-terület igen szerteágazó jellege  Tervben foglaltak megvalósítása csökkentse  Dr. Zellei Gábor nyá. pv. ezredes
       a magyarázata annak, hogy a nemzeti jog-  az Európai Unió polgárainak veszélyeztetett-  Máté Krisztina pv. hadnagy
       rendszerekben még inkább csak külön-kü-  ségét, valamint elérjük a közös alapokon
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32