Page 18 - magazin-április
P. 18
16 Veszélyes áruk közúton miatt nagy összegû bírság kiszabására ke-
IDÕSZERÛ KÉRDÉSEK és az ellenõrzés ga. Több megyében elõfordul, hogy az ellen- rült sor.
Veszélyes áruk közúton
Az ellenõrzésben résztvevõk többféle
és az ellenõrzés
problémából eredõen 833 hibát állapítottak
meg. Elmondható, hogy a hibák sokszor hal-
mozottan jelentkeztek, s azok száma az elõ-
A veszélyes áruk szállításának terü-
zõ idõszakokhoz képest gyakorlatilag nem
lete évek óta egyre preferáltabbá
szélyes árut szállító jármû közlekedik, kevés
tottak meg az ellenõrök egy gépjármûre ve-
válik az európai uniós és a magyar
títve. A szabálytalan szállítások számának
ellenõrzésre alkalmas helyszín van, amit a
döntéshozók elõtt, szorosabb ható- õrzés ideje alatt nem, vagy csak kevés ve- nagyon változott. 2009-ben 0,23 hibát állapí-
szállító cégek elkerülnek, amint tudomást stagnálása arra vezethetõ vissza, hogy a
sági felügyelete mind társadalmi,
szereznek az ellenõrzésrõl. Ezt kiküszöbölni közlekedési morál, a szállítói fegyelem
mind kormányzati szinten megfogal- csak az ellenõrzések gyakoriságának növelé- ugyan mutat pozitív változást, viszont a nö-
mazott igényként jelentkezik. Ennek sével, illetve a helyszín gyors, többszöri vál- vekvõ jelenlét a közutakon, a hatékonyság-
megfelelõen az OKF is kiemelt fi- toztatásával lehetséges. növelõ intézkedések, valamint a nem jelölt
gyelmet fordít e szakterület fejlesz- Az ellenõrzött 3665 gépjármû közül – jármûvek fokozottabb ellenõrzése elõhozza
80% belföldi, 18% EU-tagállam, 2% nem EU- azokat a látens hibákat, hiányosságokat is,
tésére. Ezt támasztja alá az elmúlt
tagállam – 370-nél tártak fel szakembereink amelyek eddig nem kerültek az ellenõrök lá-
idõszakban végzett sokrétû felkészü- hiányosságot. A magyar szállítók 9%-a, a tókörébe. Ezek az adatok is jelzik annak a lét-
lési és továbbképzési tevékenység, külföldi szállítók 1,1%-a nem felelt meg vala- jogosultságát, hogy a hivatásos katasztrófa-
melyekre még fokozottabb igény je- milyen szempontból az elõírásoknak. Az el- védelmi szervek a továbbiakban is önálló ha-
lentkezett az önálló hatósági jogkör múlt évekhez képest tehát valamelyest tóságként lépjenek fel a veszélyes áruk szál-
csökkent a tapasztalt hiányosságok száma lításának ellenõrzése során. Az ellenõrzések
2007-es megszerzése és a 2009-es
mind a belföldi, mind a külföldi szállítók kö- szükségességét és hatékonyságát igazolja,
jogszabályváltozások után. Cikkünk rében. Az ellenõrzési jegyzékek elemzése hogy a tárgyidõszakban szakembereink
a 2009. évi tapasztalatokat foglalja szerint a nemzetközi fuvarozásban résztvevõ több, a korábbiakban már ellenõrzött gépjár-
össze. nagyobb hazai cégek és vállalatok veszélyes mûvel találkoztak, amelyek üzembentartói a
Közúti szállítmányok ellenõrzése
Az OKF területi szervei 2009-ben a korábbi
évekhez hasonlóan – a Nemzeti Közlekedési
Hatóság, a rendõrség, illetve a vámhatóság
illetékes szervével egyeztetve, valamint
önállóan is – folyamatosan tervezték és haj-
tották végre az ellenõrzéseket. Az igazgató-
ságok szakemberei az elmúlt év során 1313
alkalommal vettek részt közúti ellenõrzésen,
ez a 2008-as évhez képest 17,2%-kal több,
ami jelentõs növekedésnek mondható. Az el-
lenõrzési alkalmak számának komoly mérté-
kû növekedése mellett az összes ellenõrzött
gépjármûvek száma a 2008. évi 3254-hez
képest szintén jelentõs növekedést, mintegy árut szállító jármûvei az ADR szabályainak feltárt hiányosságokat idõközben pótolták.
12,6%-os emelkedést mutat. 2009-ben 3665 és elõírásainak többnyire megfelelnek, jelö- Ezzel ellentétben olyan vállalkozások is sze-
veszélyes árut szállító gépjármûvet ellenõriz- lésük szabályos, kiegészítõ felszerelésekkel, repelnek a nyilvántartásban, amelyeket az
tek munkatársaink, ami a közutak biztonsá- tûzvédelmi eszközökkel rendelkeznek. A elmúlt év során már több megyei igazgató-
ga szempontjából jelentõs mértékûnek te- 2009-ben tapasztaltak alapján a legtöbb hiá- ságunk is megbírságolt különbözõ hiányos-
kinthetõ. nyosság a belföldi fuvarozást vállaló kisebb ságok miatt.
Az úgynevezett fekete fuvarok kiszûrése hazai vállalatok, illetve az Európai Unióból Legtöbb hiba a fuvarokmányok nem meg-
érdekében az igazgatóságok az elmúlt évben származó külföldi cégek gépjármûveinél for- felelõ vezetése mellett (124 esetben), a tûzol-
7305 olyan, nem jelölt jármûvet is ellenõriz- dult elõ. tó készülékekkel (115), valamint a rakomány-
tek, melyek nem szállítottak veszélyes árut. Számos hiányosság volt az ADR 1.1.3.6 rögzítéssel kapcsolatosan (81) fordult elõ. Ki-
A nem jelölt jármûvek vizsgálata során több bekezdésében szereplõ bizonyos mentessé- emelten kezelendõ az írásbeli utasítás hiánya
esetben tártak fel olyan szállítást, ahol ve- gi határ alatti mennyiséggel szállítók köré- (59), a jármûvek (68), illetve a küldeményda-
szélyes árut szállítottak a vonatkozó elõírá- ben. Ezekben az esetekben a szállítók rend- rabok (72) nem szabályos jelölése, bárcázá-
sok betartása, illetve annak mindennemû szeresen úgy végezték a szállítást, mintha sa, valamint jelentõs mértékû a védõfelszere-
szándéka nélkül. egyáltalán nem vonatkozna rájuk semmilyen lések és a figyelmeztetõ jelzõeszközök hiá-
Az ellenõrzések hatékonyságát a többi ADR-szabály, ami viszont nem felel meg a nya, érvényességi idejének lejárta, vagy mû-
között befolyásolja az ellenõrzés helyének, hatályos jogszabályoknak, így az ilyen ese- ködésképtelensége (130). Sajnálatos módon
idejének megválasztása, a forgalom nagysá- tek jelentõs számában a súlyos mulasztások még mindig jelentõs azon szállítmányok szá-