Page 46 - magazin-január-február
P. 46
44 A felkészítés célja volt a település lakos-
HÍREK, TUDÓSÍTÁSOK ságával megismertetni a fenyegetõ veszé-
lyeket, lehetõségeiket a veszélyek megelõ-
zésére, elhárítására. Bemutatni a polgár-
mester feladatát, az általa létrehozott polgá-
ri védelmi szervezeteket. A településpa-
rancsnokság ismereteinek jártasság szintjé-
re történõ emelése, a mentõszervezetek pa-
rancsnokai felkészítése, a szervezetek irá-
nyítása, a biztonsági rendszabályok fogana-
tosítása, a vezetõ szerep tisztázása, a szer-
vezetek összekovácsolása a mûszaki mentõ-
szervezetek szemléjével, gyakoroltatásával,
valamint az önkéntes ellátó szervezet mû- Baktüttös veszélyeztetettségével ismerked- a helyszínen követte nyomon Wéber Antal
ködtetése. hettek meg, ezt követõen parancsnoki és tû. ezredes, Zala megyei katasztrófavédelmi
A felkészítés három fázisból állt, elõször törzsvezetési gyakorlat zajlott, végezetül kö- igazgató, aki a végrehajtott gyakorlatot „ki-
lakossági fórumot tartottak, ahol az emberek vetkezett az ellenõrzõ-felmérõ gyakorlat. Ezt váló”-ra értékelte. (ZMPVSZ)
ADR – változások 2010-ben munkájával elért eredményeket.
Az eljáró hatóságok számára negatív
változás mellett meg kell említeni a pozitív,
Az elmúlt év során (leginkább az év utolsó gokat rendkívül hátrányosan érintõ – rendel- a hatósági munkát esetenként könnyebbé
harmadában) számos, a veszélyes áruk közúti kezése szerint 2010. január 1-jét követõen a tevõ változást is. A törvény immáron egyér-
szállításának területét érintõ jogszabály válto- beszedett bírság már nem az eljáró hatósá- telmûen tisztázza a kiszabható bírságok
zott kisebb-nagyobb mértékben, vagy lecse- got (többek között a katasztrófavédelmi ható- megosztásának szabályait a szabályok meg-
rélõdött, ami összességében jelentõsen befo- ságot) illeti, hanem a központi költségvetés sértéséért felelõssé tehetõ résztvevõk kö-
lyásolja az érintett hatóságok – közöttük a ka- központosított bevételét képezi. Az elõzõeket zötti viszonylatban.
tasztrófavédelem – ez irányú tevékenységét a és a nagymértékben lecsökkentett költség- A hatósági munkában nagy változásokat
2010-es esztendõben. A veszélyesáru-szállí- vetést figyelembe véve kerültek meghatáro- és emellett többletfeladatokat hozott a köz-
tás alapját képezõ ADR jogszabály 2009. évi zásra a 2010. évre tervezett ellenõrzési szám- igazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás
változásaival már többé-kevésbé tisztában adatok, melyek szerint a katasztrófavédelmi általános szabályairól szóló 2004. évi CXL.
van, illetve azokat megfelelõ szinten alkalmaz- hatóság országos szinten 1500 veszélyes tv. (Ket.) módosítása. Szintén jelentõs mér-
za minden szállításban résztvevõ, vagy azt el- árut szállító közúti jármû ellenõrzését tervezi tékben érintette a veszélyes áruk közúti szál-
lenõrzõ szervezet, sõt már mindenki készül az mintegy 400 ellenõrzési alkalom során. A ter- lításával kapcsolatos hatósági munkát, hogy
esedékes újabb módosításokra. vek esetleges sikeres teljesítésétõl függetle- hatályon kívül helyezték az 57/2007. (III. 31.)
Az ADR változásán túlmenõen a megvál- nül azonban elmondható, hogy az csupán tö- Kormányrendeletet (közismert nevén a bír-
tozott jogszabályok között elsõként említhetõ redéke lesz az elmúlt 3-4 év teljesítményé- ságrendeletet), melynek helyébe 2009. au-
a közúti közlekedésrõl szóló 1988. évi I. tör- nek, s e visszaesés várhatóan számottevõen gusztus 1-jétõl a közúti árufuvarozáshoz,
vény módosítása, melynek egyik – a hatósá- befolyásolja majd az eddigi, hosszú évek személyszállításhoz és a közúti közlekedés-
hez kapcsolódó egyes rendelkezések meg-
sértése esetén kiszabható bírságok összegé-
rõl, valamint a bírságolással összefüggõ ha-
tósági feladatokról szóló 156/2009. (VII.29.)
Kormányrendelet lépett. Az új bírságrendelet
a korábbiakhoz képest több területet eltérõ-
en, illetve részletesebben szabályoz. Leg-
fõbb újdonsága például, hogy meghatározza
a veszélyes áruk szállításával kapcsolatos
azon jogszabályokat, melyek be nem tartása
a késõbbiekben sorolt bírságtételek valame-
lyikének kiszabását vonhatja maga után.
Megállapítja továbbá az egyes bírságolással
érintett cselekmények elkövetéséért felelõs-
sé tehetõk körét, illetve maximalizálja – 1
Fotó: Páros György tárt több jogsértõ cselekmény esetében
millió forintban – az egy ellenõrzés során fel-
együttesen kiszabható bírság mértékét.
Mindezekkel tisztább, egyértelmûbb jogi ke-
reteket teremtett a hatósági munkában.
A két legutóbbi újdonság a KRESZ-módo-