Page 18 - magazin-január-február
P. 18

16

        KRÓNIKA  2002                          munka és az eredmények elismeréseként  Az OMSZ és az OKF

                                               csapatzászlót adományozott az OKF-nek.
                                                                                     együttmûködése
                                               Március 21- április 2 között árvíz vonult le a
           Január 22-én kitört a „Szilvágy-31” olajkút a
                                                                                     delem, illetve katasztrófavédelem már hosz-
           Zala megyei Nova község határában. A hely-  Dunán. Június 27-én hatalmas tûzvész pusz-  „A meteorológia és a mindenkori polgári vé-
                                               tított a Hortobágyi Nemzeti Parkban, a véde-
           színre riasztották a turboreaktív oltógépeket.  kezés több mint egy napon át tartott, a lán-  szú ideje folytat együttmûködést. Az 1970-
           A kút oltását, a sérült alkatrészek cseréjét  gok elleni küzdelemben részt vettek a Ma-  es tiszai árvíz idején a veszélyeztetett terü-
           másnap sikeresen elvégezték. Január 26-31  gyar Honvédség erõi és a környékbeli lakos-  letre csapadék-elõrejelzések, 1986-ban a
                                                                                     csernobili atomerõmû robbanásakor pedig
                                                                                     idõjárás-elõrejelzések  és  trajektória-
                                                                                     számítások készültek naponta. Az 1990-es
                                                                                     évek hóhelyzeteiben, árvízhelyzeteiben az
                                                                                     OMSZ napi kapcsolatban állt a katasztrófa-
                                                                                     védelem döntéshozóival. Ez a kapcsolat
                                                                                     napjainkban is igen szoros. Együttmûkö-
                                                                                     dünk a balatoni- és velencei-tavi vihar-elõre-
                                                                                     jelzésben, a nukleárisbaleset-elhárítás so-
                                                                                     rán, az árvízvédelemmel kapcsolatosan és
                                                                                     nem utolsósorban a veszélyes idõjárási je-
                                                                                     lenségek jelzésében. A balatoni- és velen-
                                                                                     cei-tavi vihar-elõrejelzés tekintetében el-
                                                                                     mondhatjuk, hogy jelzés elmaradása miatt
                                                                                     bekövetkezõ haláleset az utóbbi 10 évben
                                                                                     nem volt. A nukleárisbaleset-elhárítás során
                                                                                     közös gyakorlatainkon egy nagyon ritkán
                                                                                     elõforduló, de igen súlyos következmények-
                                                                                     kel járó eseményre kell felkészülnünk. Szer-
                                                                                     vezeteink készen állnak ilyen katasztrófa el-
                                                                                     hárítására, reméljük azonban, ez irányú
                                                                                     együttmûködésre nem lesz szükség a jövõ-
                                                                                     ben. Az árvízvédekezésnél az Országos Me-
           között a barlangászokra figyelt az ország:  ság is. Július 1-jén lengyel zarándokokat  teorológiai Szolgálat az Országos Katasztró-
           nagyszabású mentõakcióval 118 órányi  szállító autóbusz borult fel Balatonszent-  favédelmi Fõigazgatóság számára naponta
           kényszerû fogság után kiszabadították a  györgynél. A balesetben húszan meghaltak,  két alkalommal 21 vízgyûjtõre készít elõre-
           bódvarákói Rákóczi-barlangban bajba jutott  31-en megsérültek. Augusztus közepétõl a  jelzéseket. A veszélyes idõjárási jelenségek
           kutató-barlangászt. Január 29-én egy etilént  hónap végéig árvízi védekezés zajlott: elõbb  jelzését a katasztrófavédelem számára nyúj-
           szállító jármû szenvedett balesetet az M1-es  Borsod-Abaúj-Zemplén megyében alakult ki  tott élet- és vagyonvédelmi figyelmeztetõ
           autópályán, a lefejtési, mûszaki mentési  árhullám a folyókon, 15-e és 25-e között pe-  elõrejelzések, riasztások jelentik. Az OMSZ
           munkálatok harmadnapra értek véget. Állo-  dig a Dunán volt árvíz. A kormány augusztus
           mánygyûlés keretében  Pintér Sándor bel-  15-én kihirdette az árvízi veszélyhelyzetet,
           ügyminiszter február 21-én, az elvégzett  miután a Duna felsõ vízgyûjtõjén augusztus
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23