Page 12 - magazin-január-február
P. 12
10 A humánigazgatás tíz éve tés ütemére. A csatlakozással kapcsolatos,
A SZAKTERÜLETEK A 10 ÉVRÕL A kezdetek mint 150 fõs létszámmal a KOK az aláren- jelzéseink viszont az akkori politika „ingerkü-
A humánigazgatás tíz éve
munkaidõt érintõ kötelezettségeinkre való
szöbét” nem érték el, ezért az elmaradt túl-
deltségünkbe került.
órák és annak kamatai most 7-8 milliárdos
A két országos parancsnokság megyei és
terhet jelentenek az ország költségveté-
országos szervei integrációjának szervezé-
sének. A vidéki katasztrófavédelmi és tûzol-
A munkás évek
tó szervezetek több mint ötven éven át jól
si és személyzeti feladatai voltak azok az
elsõdleges teendõk, amelyeket a lehetõ
mûködõ egészségügyi ellátása napjainkra
Kiemelten fontos feladatunknak tekintettük,
minden erõfeszítésünk ellenére megoldatlan,
legrövidebb idõ alatt kellett a humán szer-
hogy országosan, egységesen jó színvonalú,
veknek elvégezniük. Az elsõdleges cél az
törvényes személyzeti munka folyjék, ennek
idõben és több változatban kidolgozott ja-
volt, hogy 2000. január 20-ig valamennyi
tásra a döntéshozóknál.
dolgozó jogviszonya tisztázott legyen, füg-
nokokat és a humán munkakörben dolgozó-
getlenül attól, hogy az új szervezetben vál-
lal-e beosztást, vagy sem, biztosítani kel- érdekében gyakran hívtuk össze a parancs- vaslataink azonban nem találtak meghallga-
lett, hogy február 2-án mindenki illetmény-
ben, vagy a felmentés idejére járó átlagke-
resetben részesüljön. A Belügyminisztéri-
um vezetése példás gyorsasággal gondos-
kodott arról, hogy az alapító okiratok és a
szervezési állománytáblák rendelkezésre
álljanak, meghozták a személyi döntése-
ket, a fõigazgatóság és a megyei igazgató-
ságok vezetõi még elõzõ év utolsó munka-
napján kinevezésüket megkapták, ezeket
dr. Pintér Sándor személyesen adta át.
Ezek az elõzmények jelentõsen megkönnyí-
tették az országos és területi szervek sze-
mélyzeti munkáját, mert tisztázott volt a
munkáltató személye, az alárendeltségi vi-
szonyok, a szervezeti egységek kialakítá-
sát és elhelyezését országos, területi és
helyi szinten meg lehetett kezdeni, és janu-
ár végére be lehetett fejezni. Két olyan
szervezet integrációja zajlott, melynek fel- kat továbbképzésre, ellenõrzéseinket a helyi Kiemelkedõ eredményeink
adatrendszere, gazdálkodása, személyzeti szervekre (tûzoltóságokra) is kiterjesztettük,
szakmai mûködése, a bérszínvonal, a dol- ennek eredményeként az elvárható színvonal A szakszervezetek egyetértésével kiadatott
gozók mentalitása (pv-sek tervezõ szerve- a harmadik év végére alakult ki. A személy- az Etikai Kódex, amelyet más rendvédelmi
zõ, tûzoltók gyors végrehajtásra törekvõ) zeti munka hatékonyságának növelése érde- szerv napjainkig nem tudott elkészíteni. A
jelentõsen eltért. Az OKF vezetése folya- kében 2002-ben a megyei igazgatóságokon váltásos szolgálati rendben dolgozó tûzoltók
matosan igyekezett – kisebb, nagyobb si- megszervezõdtek a személyzeti osztályok. A munkaidõ-csökkentését a létszám jelentõs
kerrel – a polgári védelmi és tûzoltó sze- fõigazgatóságon a személyzeti terület az ok- növelésével lehetett megoldani, ezért 2007-
mélyzeti egyensúly kialakítására és fenn- tatási feladatok növekedése miatt Oktatási ben 500 és 2008-ban 550 státussal növeke-
tartására. Az OKF valamennyi szervezete Osztállyal bõvült, és 2003-ban lehetõség dett a tûzoltóságok létszáma, továbbá erre
az elsõ évben jelentõs létszámhiánnyal nyílott Egészségügyi és Pszichológiai Osz- az idõre esett két nyugállományba vonulási
küzdött, amit több mint 260 fõ felvételével tály kialakítására, rövid ideig a rendezvény- hullám is. A két év alatt közel kétezer fiatal-
kellett enyhíteni. Jelentõs feladat volt az új szervezés is a Humán Fõosztály feladata ember tûzoltószakképzését, vizsgáztatását
szervezet számára a szabályzók elkészíté- volt. A BM Kórház megszûnése miatt (2006- kellett megszervezni és a KOK-kal, a megyei
se, a képzési és a humánstratégia kialakí- ban) fõosztályunk szervezetében létre kellett igazgatóságok állományával elvégezni. Ez a
tása. Az OKF szervezeti struktúrájának ki- hozni négy fõvel két orvosi rendelõt is. teljesítmény a katasztrófavédelmi szervek
alakítása idõtállónak bizonyult, mert az el- képzési kapacitásának többszörösét igényel-
múlt tíz évben jelentõs változásokat nem Kudarcaink te. A kiemelkedõ teljesítmény elnyerte mél-
kellett végrehajtani, a Központi Javítóüzem tó jutalmát, mert a tûzoltóság történetében
megszûnése és a KOK OKF alá rendelése A tíz év eredményei mellett be kell számol- elõször, két alkalommal is 700-700 tûzoltó
volt a két legszámottevõbb módosítás. A nunk sikertelenségeinkrõl is. Annak ellenére tett impozáns esküt a Hõsök terén. Stájeror-
két szervezet integrációja következtében nem sikerült az EU-csatlakozással egy idõ- szági katasztrófavédelmi partnereink megis-
450 fõs státus-csökkenés következett be, ben rendezni a tûzoltók munkaidejét, hogy mertették fõosztályunk vezetésével a náluk
így 2000. január 1-jén az OKF státusainak már 2003-ban kerestük a megoldásokat, de veszélyhelyzetek alkalmával mûködõ önkén-
száma 1929 volt, amely az elmúlt hét év a tûzoltóparancsnokok és a szakszervezetek tes pszicho-szociális ellátó rendszert, a KIT-
alatt lezajlott szervezeti változásokat köve- egy részének ellenállása miatt nem lehetett et. Magyarországon ezt megelõzõen is volt
tõen 1790-re mérséklõdött úgy, hogy több egyezséget kialakítani a munkaidõ-csökken- pszichológiai támogatása a polgári védelem-