Biztonsági tanácsadók képzése a katasztrófavédelemnél

2017. január 13. 11:22

December óta zajlik a veszélyes áruk vasúti szállítását felügyelő biztonsági tanácsadók képzése a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságon. A Norvég Alap finanszírozta, elméleti és gyakorlati elemeket is tartalmazó képzéssorozat első szakasza csütörtökön vizsgával zárult. A projekt során összesen 51 tanácsadót képeznek ki.

„A katasztrófavédelmi intézményrendszer helyi szintű kapacitásfejlesztése” elnevezésű program keretében zajló képzés tananyagának alapját az ADR ismeretek jelentik, ami nem más, mint a veszélyes áruk közúti szállításához kapcsolódó előírások szabályrendszere. Ezt egészíti ki a vasúti biztonsági tanácsadói képzés.
 
Bár az ADR szabályrendszere nagyban hasonlít a veszélyes áruk vasúton történő szállításának szabályaihoz (RID), mégis vannak eltérések a kettő között. A képzés célja éppen az, hogy tudatosítsa ezen fontos és lényeges eltéréseket a hallgatókban, a leendő vasúti biztonsági tanácsadó szakemberekben. Lényeges különbség például, hogy a kötött pályás szállítás kevésbé rugalmas a közúti szállításhoz képest, ráadásul nagyobb kockázattal is jár. Egy vasúti tartálykocsiba akár 86 ezer liternyi veszélyes anyagot is tölthetnek, egy vasúti szerelvény pedig akár 20-22 ilyen tartályt is továbbíthat, éppen ezért a veszélyes anyagok vasúti szállításának előírásai még a közúti szállítás szabályainál is szigorúbbak.
 
A tanfolyam elméleti szakaszában a szakemberek előbb a vonatkozó jogszabályokkal ismerkednek meg részletesen, majd alaposan elemzik a veszélyes áruk vasúti szállításának szabályrendszerét (RID). Megtanulják annak hatályát és érvényességét, azaz hogy mikor és milyen körülmények között lehet alkalmazni e szabályrendszert. Az általános ismereteket követően a vasúti szabályozás speciális ismereteit sajátítják el. A képzés célja, hogy a hallgatók pontosan megismerjék az ADR és a RID közötti különbségeket.
 
Az elméletben megszerzett ismereteket a gyakorlati szakaszban tanulják meg alkalmazni a hallgatók. Ekkor szimulált, ám életszerű helyzetekre vetítik ki az elméleti tananyagot, valamint esettanulmányokat készítenek.
 
Az első huszonöt fős csoport tagjai január 12-én vizsgáztak a Nemzeti Közlekedési Hatóság szakemberei előtt. A vizsgát öt év után, egy ismeretfelújító képzést követően meg kell újítani.
 
Januárban és februárban további két csoport képzése indul el, ennek során összesen 51 szakembert képeznek majd ki.

English translation

Fotó: Schober Andor - RSOE