Tartalomjegyzék

Légi rakodási gyakorlatot tartott a HUNOR Mentőszervezet

2020. november 13.

A speciális helyzetekben bevethető hivatásos nehéz kutató-mentő mentőszervezet, a HUNOR úgynevezett légi cargózási (rakodási) gyakorlatot tartott november 12-én az ENSZ INSARAG Irányelvnek megfelelően.

A nemzetközi katasztrófa-segítségnyújtás egyik fontos eleme, hogy a városi kutató- és mentőcsapatok rövid időn belül áttelepüljenek egy földrengés sújtotta térségbe, a kárt szenvedett és nemzetközi segítséget kért országba, és időben segítséget nyújtsanak a romok alatt rekedt áldozatok mentésében. A HUNOR-nak az ENSZ INSARAG minősítésének megfelelően képesnek kell lennie arra, hogy a legrövidebb időn belül áttelepüljön akár közúton, akár légi úton a bajbajutott ország megsegítésére, és megkezdje a mentést. 

Ennek érdekében a mentőszervezet és a BM OKF Gazdasági Ellátó Központ harmincegy fővel és négy keresőkutyával a légi szállítás mozzanatait, azaz a speciális mentőeszközök és a személyi állomány felszereléseinek rakodását gyakorolta Kecskeméten, a Magyar Honvédség 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Szállító Repülőszázadánál. Az MH Airbus A319-112 típusú repülőgép rakodásával gyakorolták a közepes felszereltséggel történő elindulást, figyelve arra, hogy a hét napra elegendő önellátás eszközeivel, valamint a speciális mentési eszközök segítségével a romok alatt rekedt áldozatokat ki tudják menteni.

A közepes városi kutató és mentési képességű (USAR) csapatnak tudnia kell tizenöt centiméteres vasbeton padlót vagy födémet áttörni, harminc centiméteres vasbeton oszlopot és négy milliméteres acélszerkezetet, illetve negyvenöt centiméteres faszerkezetet átvágni, egy tonnányi terhet kézzel mozgatni, valamint tizenkét tonnányi súlyt megemelni. A csapatnak emellett vezetés-irányítási, mentési, kutatási, logisztikai és egészségügyi képességgel is rendelkeznie kell.

A rakodási gyakorlat közben figyelni kellett arra, hogy a repülőgépet a megfelelő súlyelosztás szerint pakolják be a lehető legrövidebb idő alatt. A rakodás irányításában fontos szerepe volt a repülőbázis munkatársainak. A HUNOR felszereléseinek egy része az utastérben kap helyet a megfelelő biztonsági rendszabályok mellett, ugyanígy a kutyaboxok, amelyekben megfelelően rögzítve utaznak a mentőkutyák.

A közepes USAR képességnek megfelelően negyvenöt fő és négy mentőkutya számára szükséges személyi felszerelésekkel és védőeszközökkel, hét napra elegendő ellátmánnyal, egészségügyi készlettel, csaknem háromtonnányi USAR felszereléssel, elhelyezési és infokommunikációs eszközökkel, a HUNOR Mentőszervezet bruttó 9,7 tonnányi utazó teherrel tud gyorsreagálású erőként elindulni, és akár ötezer-ötszáz kilométernyi távolságba utazni légi úton.

A gyakorlat végeztével Jenei Barna ezredes, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis bázisparancsnok-helyettese és dr. Jackovics Péter tű. ezredes, a HUNOR Mentőszervezet parancsnoka a stratégiai és az operatív együttműködésről egyeztettek.

 

Fotó: Hunor